x تبلیغات
شهر لوازم خانگی

معرفی رایج ترین مشکلات هودهای آشپزخانه

 قطعا همه ما با دیدن هودهای آشپزخانه به این پی میبریم که این لوازم دارای ظاهر متفاوتی می باشند. اما باید گفت در پشت ظاهر تمامی هودهای آشپزخانه، قطعات ساده و کوچک یکسانی وجود دارند که با اتصال به هم هودهای امروزی را تشکیل می دهند و همین موضوع موجب عیب یابی و تعمیرات سریع هودهای آشپزخانه می شود. برای عیب یابی هودهای آشپزخانه باید با قطعات مختلف این وسیله آشنا باشید. تا آخر این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی رایج ترین مشکلات هودهای آشپزخانه و قطعات تشکیل دهنده ی این وسیله بپردازیم.

هود های آشپزخانه از چه قطعاتی تشکیل شده اند؟

·         موتورموتور هود یکی از اصلی ‌ترین قسمت های هود آشپزخانه است که وظیفه ی آن، کشیدن بوهای ناشی از پخت و پز غذا و یا سایر عوامل و خارج کردن آن از طریق تهویه‌ ی آشپزخانه است.

·         چراغ هود: معمولا در هودهای آشپزخانه برندهای مختلف رنگ های مختلفی را در تولید لامپ هایشان بکار می ‌برند که همه ‌ی آنها به یک گیرنده ثابت شده ‌اند.

·         دکمه‌ ی کنترل: اگر بجای دکمه های کنترل، کلمه‌ی PCBرا شنیده‌ اید، تعجب نکنید. زیرا دکمه ی کنترل دستگاه به این نام نیز شناخته می شود. کلیدهای کنترل برای تنظیم لامپ‌ها و سرعت موتور هود آشپزخانه مورد استفاده  بکار می‌روند. امروزه مدل‌های پیشرفته کنترل از راه دور را به جای کلیدهای کنترل سنتی استفاده می‌کنند.اگر در هود شما مشکلی به وجود آمده است، شک نکنید که این مشکل در یکی از چهار قطعه ‌ی ذکر شده می‌باشد. بنابراین بهتر است یک نگاه عمیق به این قطعات داشته باشیم و آنها را بهتر و حرفه ای تر بشناسیم

چگونه موتور هود را تعمیر کنیم؟

در صورتی که پس از روشن کردن هود متوجه صداهای آزار دهنده دستگاه شده اید، ممکن است این مشکل به این دلیل باشد که موتور دستگاه در تلاش است تا پروانه یا فن را بپرخاند. در چنین وضعیتی چون فشار زیادی بر روی دستگاه ایجاد می شود، ممکن است موتور بسوزد. بهتر است آن را عوض کرده و یک موتور جدید را جایگزین آن کنید.

برای تعویض موتور هود ابتدا هود را خاموش کنید و برای دسترسی به سیم پروانه پوشش پروانه را در بیاورید. پیش از خارج کردن گیره ‌های نگهدارنده ‌ی موتور،  سیم‌ها را به دقت باز کنید و معکوس مراحل را با موتور جدید انجام دهید.

اطمینان حاصل کنید که بخش جدید توسط همان تولید کننده و به عنوان فن ساخته شده است ومدل آن نیز درست است؛ سپس کتابچه‌ی راهنما را بررسی کرده و به توصیه های نوشته شده در آن عمل کنید.

روش رفع صدای غیر عادی و لرزش هود آشپزخانه:

اگر هود آشپزخانه در هنگام کار کردن دچار لرزش و صداهای غیر عادی می‌شود به طور احتمال، یکی ازاجزای آن ایرادی پیدا کرده که باید نسبت به اصلاح آن اقدامات لازم را به عمل بیاورید.

بعد از خاموش کردن هود آشپزخانه ، اتصالات نگهدارنده‌ی پوشش را بررسی کنید. اگر احساس کردید که به طور کامل ایمن هستند و خطری شما را تهدید نمی‌کند آنهارا باز کنید و پوشش را در بیاورید و به دنبال قطعات خراب بگردید.به هنگام تعمیر و یا جایگزینی اجزای معیوب مطمئن شوید که پیچ آنهارا محکم بسته‌اید.

چرا هود آشپزخانه روشن نمی شود؟

اگر پس از فشردن دکمه، هود روشن نمی ‌شود، چند دلیل دارد که بهتر است آنها را بدانید. بررسی کنید که جریان در داخل هود قطع نشده باشد و یا قطعه‌ ی قطع کننده جریان از جای خود تکان نخورده باشد. اگر این اتفاق افتاده باشد، آن را به جای خود بازگردانید. در غیر این صورت، ممکن است فیوز منفجر شده باشد. که می بایست اقدام به تعویض آن کنید.

 

چرا چراغ هود روشن نمی شود؟

رفع این مشکل نسبتا ساده است و جزء شایع‌ترین مسائلی است که اکثر مردم در مورد هود آشپزخانه دارند که در هودهای ارزان قیمت نسبت به هودهای گران بیشتر دیده می‌شود. بیشتر مردم چراغ های هود خود را همیشه روشن می‌گذارند، کاری که اصلا نباید انجام دهند. زیرا این عامل یکی از اصلی ‌ترین دلیل خراب شدن لامپ ها است .

هنگامی که چراغ ها در سمت چپ قرار می‌گیرند می توانند اجزای پلاستیکی اطراف هود مانند گیرنده‌های لامپ و لوازم الکترونیکی را بیش از حد گرم کنند و موجب خسارت‌ های زیادی شوند. رفع این مشکل بسیار آسان است. به یاد داشته باشید که وقتی از چراغ های هود استفاده نمی کنید آنها را خاموش کنید.

 

آیا مایکروویو ها برای سلامتی مضر هستند؟

همه ی ما با سرعت بالایی که مایکروویو ها در پخت و پز داریم آشنا هستیم و برای گرم کردن و پخت غذا معمولا از این دستگاه ها استفاده می کنیم. بسیاری از افراد معتقدند امواج مایکروویو ها بسیار مضر می باشند و ممکن است که سلامتی انسان ها را تهدید کند.  در ادامه با ما همراه باشید تا یک بار برای همیشه به این موضوع بپردازیم.

آیا اشعه ی مایکروویو ها به سلامتی آسیب وارد می کند؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، اجاق های مایکروفر (مایکروویو ) تشعشع الکترومغناطیسی تولید می کنند. با شنیدن نام اشعه ممکن است تا شما افکار منفی به سراغتان بیاید.با وجود این، باید بدانید که کلمه تابش ربطی به حوادث مرتبط با اشعه های دیگری ندارد بلکه اجاق های مایکروفر دارای اشعه غیر یونیزان است که شبیه به اشعه تلفن همراه شما می باشد با این تفاوت که این بسیار قوی تر است.به خاطر داشته باشید که نور نیز تابش الکترومغناطیسی است بنابر این واضح است که همه تابش بد نیست.

 

چگونه مایکروویو موجب پخت و گرم شدن غذا می شود؟

اکثر روش های پخت و پز مواد غذایی، ارزش مواد مغذی را کاهش می دهد.عوامل مهمی که موجب کاهش ارزش غذا می شود عبارتند از: درجه حرارت بالا، مدت زمان طولانی پخت و پز و استفاده از آب اضافی است. با توجه به این موضوع مایکروویو ها گزینه ی بهتری برای آشپزی به حساب می آید.  

چگونه مایکروویو ها تشکیل ترکیبات مضر را کاهش می دهد؟

یکی از مزایای مایکروویو این است که غذا به اندازه روش های دیگر پخت و پز مانند سرخ کردن گرم نمی شود.
معمولا، درجه حرارت بالاتر از 100 ° C که نقطه جوش آب است بالاتر نمی رود.با این حال، غذاهای چرب مانند گوشت می تواند گرمتر از آن نیز بشود.بیکن یکی از مواد غذایی است که اعتقاد بر این است که وقتی پخته شود ترکیبات مضر شکل می گیرد این ترکیبات نیتروسامین نامیده می شود و زمانی که در مواد غذایی بیش از حد گرم می شود نیتریت تشکیل می شود.با توجه به یک مطالعه، حرارت دادن بیکن در مایکروویو باعث حداقل تشکیل و نیتروزآمین نسبت به تمام روش های پخت و پز می شود.مطالعه دیگری نشان داد که مرغ میکروویو، هتروسیکلیک آمین بسیار کمتری ( یکی دیگر از ترکیب مضر ) نسبت به سرخ کردن ایجاد می کند.در انتها: مایکروویو یک راه خوبی برای به حداقل رساندن تشکیل ترکیبات مضر است که می تواند در هنگام پخت در حرارت بالا تشکیل شود. 

چگونه اجاق گاز صفحه ای را تمیز کنیم؟

اجاق گازها یکی از لوازم بسیار حساس می باشد که تمیز کردن آن دارای حساسیت بالایی می باشد. تمیز کردن اجاق گازها موجب افزایش طول عمر اجاق گاز صفحه ای می شود. برای تمیز کردن تمیز کردن صفحه اجاق گاز بهتر است طبق مراحل زیر پیش روید تا اجاق گاز صفحه ای شما دچار آسیب نشود:

·         ابتدا مقداری جوش‌شیرین و کمی آب داغ را مخلوط و به شکل خمیر در بیاورید و بر روی سطح اجاق گاز صفحه ای بزنید‌.

·         ۱۰ دقیقه بعد نصف استکان سرکه را بر روی سطح گاز اسپری کنید و اجازه دهید این مخلوط 2 الی 5 ساعت استراحت کند. به شما پیشنهاد می کنیم این مخلوط را شب بر روی اجاق گاز بریزید و صبح آن را با اسفنج نمناک تمیز کنید.

·         پس از گذشت چند ساعت حال نوبت این است که اجاق گاز صفحه ای را با اسکاچ و کمی مایع ظرفشویی تمیز کنید.

·         در مرحله آخر با یک دستمال پارچه‌ای و یا حوله سطح گاز را خشک کنید.

نکته: اگر با انجام روش بالا لکه‌های گاز کاملاً پاک نشدند، می‌توانید از لیموترش استفاده کنید. برای امتحان کردن این روش یک لیموترش را برش بزنید و آب آن را بر روی لکه ‌های اجاق گاز بریزید. سپس کمی جوش ‌شیرین بر روی لکه اضافه و چند دقیقه صبر کنید و پس از آن صفحه اجاق گاز را با یک پارچه مرطوب نرم پاک کنید.

روش تمیز کردن میله‌ها و شعله‌های اجاق گاز صفحه ای:

·         مقداری سرکه، مایع ظرفشویی و آب جوش را در ظرفی مخلوط کنید. میله‌ها و شعله‌های اجاق گاز را حدود ۲ الی ۳ ساعت در داخل ظرف بگذارید. این زمان برای نرم شدن و پاک کردن سریع چربی‌ها بسیار عالی است.

·         سپس با اسکاچ و یا سیم ظرفشویی چربی‌های میله و شعله‌های گاز را تمیز کنید و آب بکشید.

·         برای تمیز کردن سوراخ ‌های شعله گاز نیز میتوانید از مسواک زبر استفاده کنید. همچنین برای تمیز کردن دستگیره‌ها و بدنه اجاق گاز می‌توانید از صابون استفاده کنید. مخلوط صابون و آب گرم را به دستگیره‌ها و بدنه اجاق گاز بزنید و با اسکاچ آن‌ها را پاک کنید.اگر چربی‌ها پاک نشد از مخلوط سرکه و آب استفاده کنید. در آخر نیز با پارچه مرطوب اجاق گاز را پاک کنید.

روش تمیز کردن گاز رومیزی شیشه ای:

·         یکی از روش های بسیار موثر برای تمیز کردن اجاق گاز صفحه ای شیشه ای ، استفاده از سرکه، سیب‌زمینی و نوشابه است. برای این کار ابتدا تکه‌های سیب ‌زمینی را بر روی لکه‌های گاز رومیزی بمالید. سپس سرکه را بر روی آن بریزید و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید.

·         حالا با دستمال صفحه گاز را پاک کنید و بعد نوشابه را بر روی گاز رومیزی بریزید. بعد از ۲۰ دقیقه با یک پارچه و یا حوله گاز رومیزی را تمیز کنید.

نکات مهم در تمیز کردن صفحه گاز

در هنگام تمیز کردن صفحه گاز ، مراقب باشید که مایع شستشو و آب وارد لوله‌های خروجی گاز نشود.

برای تمیز کردن اجاق گاز از مواد شیمیایی و سفیدکننده‌ها کمتر استفاده کنید. چون اگر این مواد کاملاً از صفحه گاز پاک نشوند ممکن است در هنگام طبخ غذا منجر به آسیب و دردسر شما شود.

توصیه می‌کنیم که در فواصل طولانی از این مواد شیمیایی برای تمیز کردن صفحه گاز استفاده کنید.
همچنین استفاده از مایع ظرفشویی و صابون بسیار کم خطر است.

اگر بعد از کثیف شدن اجاق گاز، آن را سریع تمیز کنید، لکه‌های چربی خیلی راحت‌تر پاک می‌شود. می‌توانید با یک دستمال مرطوب و کمی مایع ظرفشویی لکه‌ها را به‌راحتی پاک کنید.

 

اشتباهات رایج در کارکردن با مایکروویو

شرایط اقتصادی در حال حاضر به صورتی شده است که برای خرید یک مایکروویو باید هزینه ی زیادی پرداخت کنید. در صورتی که از مایکروویو ها به بهترین نحو استفاده نمایید، مایکروویو ها می ‌توانند 10 سال یا حتی بیشتر دوام بیاورد. اما اگر در استفاده از مایکروفر و نگهداری از آن دقت نداشته باشید ممکن است  دستگاه شما پس از مدت کمی نیازمند تعمیر شود. در این مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی اشتباهات رایج در استفاده از مایکروویو ها بپردازیم.

·         تمیز نکردن مایکروویوها

همانطور که گفتیم طول عمر مایکروویو به صورت تقریبی حدود 9 تا 10 سال است. اما این میزان کارکرد زمانی محقق می‌شود که در زمان استفاده از مایکروفر به آن آسیب نرسانده باشید. یکی از روش های بسیار آسان ن برای افزایش طول عمر مایکروویو در تمیز نگه‌ داشتن آن خلاصه می‌شود. معمولاغذایی که در دیواره‌های دستگاه شما باقی می‌ ماند، در مایکروویو می سوزد و انرژی زیادی را از دستگاه می گیرد. این اتلاف انرژی در نهایت بر اجزای داخلی مایکروویو تأثیر می‌گذارد و طول عمر دستگاه را کوتاه می‌کند. بنابراین پس از هر بار استفاده، دستگاه را تمیز کنید. وی همچنین توصیه می‌کند ماهی یک‌بار با دقت بیشتر تمام نقاط مایکروفر شامل قسمت بیرونی و داخلی را پاک کنید.

·         گرم کردن مواد غذایی در ظروف فلزی

همان ‌طور که می ‌دانید در زمان استفاده از مایکروفر، باید به ظروف نگهدارنده ی غذا توجه ویژه ای کرد. به شما توصیه می کنیم برای گرم کردن غذا هرگز به سراغ ظروف فلزی و پلاستیک نرم نروید.

·         محکم کوبیدن درب مایکروویو

در زمان استفاده از مایکروفر وقتی چیزی را از مایکروویو بیرون می‌آورید می‌کنید، از آرنجتان برای بستن درب آن کمک نگیرید. در اکثر درب‌های مایکروویو، مکانیسم‌ ظریفی برای باز و بسته کردن وجود دارد تا بتوانند به ‌درستی انرژی را در داخل خود نگه‌ دارند. اگر درب را محکم ببندید فقط عمر مایکروویوتان کوتاه نمی‌شود، بلکه می‌تواند خطرناک هم باشد. اگر درب آسیب ببیند ممکن است دیگر برای نگه‌ داشتن انرژی کارایی نداشته باشد و مشکلی برای سیستم ایمنی به وجود آورد.

·         استفاده از مواد غذایی سنگین برای گرم کردن

بسیاری از مواد غذایی وزنی بسیار کمتر از ظرفیت مایکروویو دارند، به همین دلیل در زمان استفاده از مایکروفر دلیلی به دانستن محدودیت وزن آن‌ دیده نمی‌شود. با این حال، مراقب غذاهای سنگین‌تر و مواد یخ‌زده بزرگ باشید. قرار دادن مواد سنگین‌تر از محدوده وزنی در مایکروفر می‌تواند دستگاه را تحت‌ فشار قرار دهد و به صفحه چرخان، موتور و حتی مگنترون آسیب رساند.

 

نحوه عیب یابی هود آشپزخانه

در بازار لوازم خانگی و درحال حاضر هودهای آشپزخانه از تنوع بسیار بالایی برخوردار می باشند . از نظر نوع کارکرد هودهای آشپزخانه به دو دسته ی هودهای تصفیه‌ کننده هوا و هودهای دارای خروجی هوا تقسیم می شوند که هودهای تصفیه کننده، گرد و غبار و بو را به داخل می ‌کشند و ذرات معلق را تا حد ممکن از هوا می ‌زدایند و دوباره هوای تصفیه شده را به داخل آشپزخانه پس می‌دهند. هودهایی که خروجی هوا دارند، به یک کانال متصل شده‌اند که گرد و غبار، چربی و بوهای نامطبوع از طریق آن به بیرون فرستاده می‌شود. این هودها به شکل‌های معمولی، شومینه‌ای و جزیره‌ای موجود هستند.

معرفی مشکلات رایج هودهای آشپزخانه:

1- سرو صدای زیاد هود آشپزخانه

یکی از مشکلاتی که در صورت نامتناسب بودن هود آشپزخانه با فضای شما به وجود می آید، سرو صدای نامتعارف هود است. برای پیشگیری از این چالش قبل از خرید یا تعویض هود فعلی باید به دنبال متناسب ترین و مناسب ترین قیمت هود آشپزخانه باشید.

2- کارنکردن هود آشپزخانه در زمستان


خروجی خرطومی هود آشپزخانه تان را بررسی کنید! با توجه به اقلیم و شرایط جوی در پاییز و زمستان معمولا بادها شدید تر می ‌وزند. به همین دلیل ممکن است گاهی خروجی با اشیاء خارجی و حتی لانه گذاری پرندگان مسدود شده باشد. حتما خروجی را چک کنید!


آلودگی هوا در زمستان مشکل ساز می‌شود! اگر در کلان شهرها زندگی می کنید حتماً با پدیده وارونگی هوا آشنا هستید. در  فصل زمستان‌ شاهد بیش‌ترین آلودگی هوا هستیم. حتماً در فصل زمستان هود خود را سرویس کنید تا آلودگی ها و بارندگی‌های شدید، آسیبی به هود آشپزخانه نزنند.

3-  لرزش هود آشپزخانه در حین کار

در صورت بروز هرگونه لرزش در هود آشپزخانه باید گفت که احتمالاً موتور یا ملحقات آن مشکل پیدا کرده است.

4- روشن نشدن هود آشپزخانه

در صورت روشن نشدن هود آشپزخانه باید سیم کشی برق، برد و در انتهای موتور آن را چک کنید.

5- یک سره کار کردن هود

در صورت یک سره کار کردن هود آشپزخانه قطعاً  کلید یا برد شما دچار مشکل شده است و باید آن را تعویض نمایید.

6- دکمه‌های صفحه نماش یا سنسورهای بو  و دمای هود کار نمی‌کنند

در صورت کار نکردن دکمه های صفحه نمایش هود برد یا سیم‌ کشی دستگاه شما نیاز به باز بینی دارد.

7- ضعیف شدن مکش هود

اگر چند وقتی است که مکش هود شما کاهش پیدا کرده است احتمالاً  فیلتر یا موتور عیب پیدا کرده است.

 

چکار کنیم هود آشپزخانه مان دوام بیشتری داشته باشد؟

 

 

1- به شما پیشنهاد می کنیم پیش از شروع آشپزی هود را روشن کنید! 5 دقیقه قبل از شروع هود را روشن کنید تا موتور ضمن عبور از توان اولیه به حداکثر دور خود برسد و کمی از حرارت محیط بکاهد. با این کار هود شما قبل از شروع جریان چربی سازی توسط گاز، آمادگی جذب و عبور چربی ها را پیدا می کند.

2- در روزهای بدون آشپزی هم هود را روشن کنید! برای جلوگیری از احاطه شدن موتور هود آشپزخانه با آلودگی های محیطی، بهتر است در روزهایی هم که آشپزی نمی کنید؛ بین 10 تا 20 دقیقه با درجه مکش پایین هود را روشن بگذارید.
3- مکش هود را روی بیش ترین درجه تنظیم کنید! اگر مهمان دارید یا به نحوی مجبور به استفاده از سه شعله یا بیشر گاز هستید،درجه مکش هود را روی 3 و 4 تنظیم کنید.

 

 

چگونه هود آشپزخانه مان را تمیز کنیم؟

 

·         یکی از راه‌های مناسب استفاده از محلول‌های گاز پاک کن است. این محلول‌ها در فروشگاه‌ها و حتی سوپر مارکت‌های محل هم در دسترس است. به جای زحمت زیادی، یکی از این محلول‌ها را تهیه کنید و با خواندن راهنمای آن هود آشپزخانه خود را پاک کنید.

·         استفاده از پودر ماشین لباسشویی هم کارآمد است. برخی پودرهای مخصوص شست و شوی لباس با ماشین، موادی دارند که چربی را راحت‌تر در خود حل کرده، کار شما را آسان می‌کنند.

·         موادی به نام تترا نیز موجود است که برای پاک کردن شیشه یا بدنه استیل هود کارآمد است. فقط باید یادتان بماند که از این مواد برای هودهایی با بدنه پلاستیکی استفاده نکنید.

نکته 1 : در هر سه روش، دستکش را فراموش نکنید و اگر از اسکاچ استفاده می‌کنید نیز دقت کنید که بافت آن زبر نباشد. اسکاچ های نرم برای این کار مناسب‌ترند. پس از پاک شدن مواد نیز چند بار با دستمال مرطوب مواد شیمیایی پاک کننده را بزدایید تا بو یا لمس باقیمانده آن‌ها باعث اذیتتان نشود.

نکته 2 : به خاطر بسپارید هودهای آشپزخانه معمولا دو نوع فیلتر دارند: الیاف و فلزی. طبق توصیه اغلب هودسازان، هر چند‌گاه فیلتر الیافی هود را نیز باید تعویض کرد. این الیاف معمولا از جنسی شبیه به پنبه مصنوعی هستند و شستن آن‌ها از آنجا که باعث تغییر شکل و در نتیجه از دست دادن خاصیتشان می‌شود کاری بی حاصل است و حتما باید تعویض شوند. نوع مشبک فلزی را می‌توان با‌‌ همان مواد پاک کرد.

 

معرفی مزایا و معایب اجاق گاز صفحه ای

یکی از انواع اجاق گازهای بسیار محبوب در بین اجاق گازهای بازار، اجاق گازهای صفحه ای می باشند. اجاق ‌های رومیزی نسخه‌ ای کوچک‌ تر از اجاق گازهای مبله است که بدون فر می باشند. اجاق ‌های رومیزی بسیاری از مزایا و قابلیت‌های اجاق‌ های مبله را دارند با این تفاوت که فضای کمتری را اشغال می کنند و همچنین قیمت اجاق گاز صفحه ای مناسب تر می باشد.شاید تا چند ساله پیش اجاق گاز صفحه ای با توکار به اندازه الان مورد استقبال قرار نگرفته بود ولی در حال حاضر به خاطر کوچک تر شدن منازل و به ویژه آشپزخانه ها خیلی از خانواده ها به اجبار و یا خواست خود به این مدل اجاق گاز روی آورده اند و قطعا هر وسیله ای یک سری نقاط قوت دارد و یک سری نقاط منفی.

آیا اجاق گاز های رومیزی می تواند جایگزین اجاق گازهای مبله شود؟

اکثر خانوارها همچنان مایلند که یک اجاق مبله برای ظرفیت بیشتری داشته باشند. داشتن هر دو اجاق روی میز و اجاق معمولی می تواند به شما انعطاف بیشتری در هنگام تهیه انواع وعده های غذایی بدهد.یک اجاق گاز صفحه ای ای می تواند

مزایای کلی اجاق گازهای صفحه ای چیست؟

1.      ستفاده از فضای کمتر و قابل نصب در اکثر آشپزخانه ها

2.      هماهنگی بالا بین کابینت و زیبایی بیشتر در طراحی

3.      انواع رنگ و قابلت ست شدن با بقیه لوازم

4.      تنوع بسیار بالای سایز از 30 سانت تا 120 سانت

5.      امکان طراحی صفحه چدن با ظاهر های متفاوت از یک تکه تا پنج تکه

6.      سرعت عمل بالاتر در هنگام تمیز نمودن

7.      امکان استفاده از فضای زیر اجاق گاز

8.      استفاده از گاز صفحه‌ای در نقاط مختلف آشپزخانه حتی در قسمت جزیره آشپزخانه

معایب کلی استفاده از اجاق گازهای صفحه ای چیست؟

·         عدم امکان جابجایی محصول

·         نداشتن فر متصل بر روی دستگاه

·         مشکل کمبود فشار گاز خروجی در صورت استفاده هم زمان از ۴ یا ۵ شعله

·         عدم امکان استفاده برای ظرفو خیلی بزرگ و سنگین

 

روش استفاده از برنامه های مایکروویوها

در زندگی مدرن امروزی مایکروویو ها کاربرد زیادی دارند و توانسته اند جایگاه ویژه ای در آشپزخانه ها پیدا کرده اند. بسیاری از افراد از مایکرویو ها تنها برای گرم کردن غذا استفاده می کنند. اما باید گفت به کمک برنامه های پخت مایکروویو ها شما می توانید انواع خوراک ها را بپزید و کارهای مختلفی را با خرید مایکروویو انجام دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی  کلمات روی مایکروویو برندهای مختلف بپردازین و عملکرد هر یک از دکمه های روی پنل را برای شما توضیح دهیم.

معرفی برنامه های مایکروویوها:

·         دکمه Start/quickstart: شما می توانید به کمک این کلید پس از تنظیم برنامه پخت مورد نظر به شروع کار بپردازید.

·         Stop/cancle: به کمک این کلید شما می توانید به دلایل مختلف کلیه عملیات در حال انجام را متوقف کنید.

·         Microwave:این برنامه برای پخت سریع مواد غذایی و یا گرم کردن مواد غذایی در کمترین زمان کاربرد دارد. همچنین این برنامه بهترین انتخاب برای پخت سیب زمینی و سبزیجات در مدت زمان کوتاه با مصرف آب و روغن کم می باشد.

·         Defrosting: از این برنامه می توان برای یخ زدایی مواد غذایی استفاده نمود.

·         Auto defrost: به کمک این برنامه عملیات یخ زدایی با توجه به وزن غذا به صورت خودکار تنظیم میشود.

·         Auto reheat: عملکرد این دکمه روی پنل مایکروفر شباهت زیادی با auto defrost دارد و با ورود وزن غذا، مدت زمان و دمای مورد نظر برای گرم شدن آن تنظیم و برنامه اجرا می گردد.

·         Timemenu:  این کلید چرخان معمولا بر روی مایکروویو ها برای تنظیم و تعیین مدت زمان پخت غذا به صورت دستی مورد استفاده قرار می گیرد.

·         Vegetable steamer: از دیگر کلیدهای روی مایکروفر می توان به دکمه پخت و بخار پز شدن سبزیجات اشاره نمود.

·         Pizza function:در برخی از برندهای تولید کننده ی مایکروویو دکمه ای و برنامه مخصوص برای پخت پیتزا در نظر گرفته شده است که زمان و دمای مورد نیاز برای آن به صورت خودکار تنظیم می گردد.

·         Sensor cook:  یکی از دکمه های روی پنل مایکروویو که کاربرد زیادی دارد، تنظیم خودکار زمان پخت با توجه به وزن و نوع غذا می باشد که برای دستیابی به آن کافیست از دکمه sensor cook استفاده کنید.

·         Crisp:  یکی از دکمه های تعبیه شده که بر روی ماکروفر که کاربرد زیادی دارد، crisp می باشد. این دکمه روی پنل برای برشته شدن مواد غذایی مختلف از قبیل سیب زمینی کاربرد دارد

·         Fan over: برای پخش شدن هوای گرم در داخل مایکروویو و کمک به پخت سریعتر غذا می توان از این دکمه استفاده نمود. با استفاده از این قابلیت در واقع فضای داخلی مایکروفر شبیه به فرهای برقی خواهد شد.

·         Full grill: گریل کامل یکی دیگر از دکمه ها و برنامه های پخت بر روی مایکروویو می باشد که برای کبابی شدن غذا و برشته کردن کامل گوشت های ضخیم بدون سوختگی کاربرد دارد.

·         Convection: برای پخت غذاهای خمیری و همچنین خشک کردن میوه و نمونه های مشابه می توان به کمک این دکمه فضای داخلی مایکروفر را به فر برقی تبدیل نمود. با انتخاب این دکمه هوای داخل دستگاه گرم و خشک خواهد شد.

·         Upper heat: در صورت نیاز به حرارت دهی غذا از قسمت بالایی دستگاه می توان از دکمه upper heat استفاده نمود.

 

روش عیب یابی اجاق گازهای صفحه ای

 اجاق گاز ها از لوازم بسیار کاربردی برای تهیه ی انواع خوراک در آشپزخانه منازل می باشد. اجاق گازها معمولا در اندازه‌ های کوچک و بزرگ، ساده یا حرفه ای، بدون فر یا دارای فر در بازار موجود می باشند. یکی از مدل های بسیار پرفروش در بین اجاق گازها، اجاق گازهای صفحه ای با مناسب ترین قیمت اجاق گاز صفحه ای می باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی ایرادات احتمالی در اجاق گازهای صفحه ای بپردازیم.

نکات نصب اجاق گاز گازهای صفحه ای:

·         سعی کنید از نصب اجاق گاز صفحه ای در محیط‌ های کوچک و در بسته خودداری کنید.

·         به هیچ وجه نباید اجاق گاز صفحه ای  را در مسیر وزش باد نصب نمایید.

·         بر روی محل اتصال دو سر شیلنگ به لوله کشی گاز اجاق صفحه ای بهتر است از بست مناسب استفاده کنید.

·         طول شیلنگ نباید از ۱٫۵ متر بیشتر باشد و شیلنگ مخصوص گاز باشد.

·         از سر رفتن غذا بر روی اجاق گاز صفحه ای جلوگیری نمایید.

نحوه عیب یابی و تعمیر اجاق گاز صفحه ای:

1.      زمانی که پیلوت اجاق گاز صفحه ای خاموش می‌شود:

علت ۱: مقدار گازی که به پیلوت اجاق می‌ رسد کم است.

رفع ایراد: شعله پیلوت را تنظیم کنید.

علت ۲: هوای زیادی به مخلوط کن وارد می‌شود.

رفع ایراد: در صورتی که اجاق گاز  صفحه ای خریداری شده از نوع مخلوط ‌کن‌دار است، صفحه محفظه را کمی ببندید.

2.      مشعل‌های فوقانی اجاق گاز صفحه ای روشن نمی‌شود:

علت: پیلوت اجاق گاز صفحه ای خاموش است.

رفع ایراد: پیلوت را روشن کنید.

3.      مشعل‌های فوقانی اجاق گاز صفحه ای روشن نمی‌شود:

علت: سوراخ‌های مشعل یا پیلوت دستگاه مسدود شده.

رفع ایراد: سوراخ‌های مشعل را با دقت توسط یک میله باریک یا برس تمیز کنید. نازل پیلوت را تمیز یا تعویض کنید.

4.      نوک مشعل ‌ها زرد رنگ می‌سوزد

علت: نسبت هوا در مخلوط‌ کن کم است.

رفع ایراد: صفحه تنظیم مخلوط کن را کمی باز کنید. در اجاق گاز‌های جدید اگر فاصله نازل تا لوله رابط به هم خورده آن را تنظیم نمایید.

5.      شعله گاز وزش دارد و صدا می‌کند.

علت:‌ نسبت هوا به گاز در مخلوط زیاد است.

رفع ایراد: صفحه مخلوط کن را کمی ببندید.

6.      شعله  دود می‌کند

علت:‌ در مخلوط گاز و هوا، مقدار گاز زیاد است.

رفع ایراد:‌ مقدار گاز را کم کنید. در صورت گشاد شدن نازل آن را تعویض نمایید.

7.      شعله مشعل بلند تر از حالت نرمال است

علت: مقدار گاز و هوا هر دو زیاد است.

رفع ایراد: در اجاق‌های قدیمی گاز و هوا را کم کنید.

 

در خرید گاز صفحه ای باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

شاید بارها تا به حال این اصطلاح را که آشپزخانه قلب خانه است، یکی از مهم ترین ابزارآلات در  آشپزخانه که قلب خانه است، گازها می باشند. یکی از پرطرفدار ترین نوع های گاز، اجاق گازهای صفحه ای می باشند. اجاق گازهای صفحه به علت زیبایی و کاربرد فراوانی که در فضاهای کوچک آپارتمان ها دارند، به محبوبیت فوق العاده ای رسیده اند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی مهم ترین نکات در خرید گاز صفحه ای بپردازیم.

در خرید اجاق گاز صفحه ای به چه مواردی باید توجه کنیم؟

1- در خرید اجاق گاز صفحه ای با بهترین قیمت اجاق گاز صفحه ای، ظاهر وسیله یکی از مهم ترین قسمت ها است. همانطور که می دانید اجاق گازهای صفحه ‌ای در شکل‌های متنوعی تولید می‌شوند. از مدل‌های کلاسیک مستطیلی گرفته تا دایره‌ای و چند ضلعی، می‌توانند برای انواع سلیقه‌ها و طرح‌های آشپزخانه، مورد استفاده قرار گیرند. پس در این مورد بهتر است به طراحی آشپزخانه تان دقت داشته باشید.

2- یکی دیگر از نکاتی که باید در خرید اجاق گاز صفحه ای به آن توجه کنید، انتخاب نوع اجاق گاز صفحه ای است. به طور کلی اجاق گازهای صفحه ای از نظر کاربرد به دو دسته رومیزی یا توکار تقسیم می شوند. اجاق گازهای رومیزی معمولا  به دلیل امکان سهولت در جابجایی مورد توجه قرار می گیرند.  اجاق گاز های صفحه ای توکار نیز که در دو نوع گازی و برقی در بازار موجود می باشند، به  علت اینکه در فضای برش خورده کابینت نصب می شوند دارای ظاهر جذاب تری می باشند و بسیار راحت تر با فضای آشپزخانه هماهنگ می شوند.

3- سومین نکته ای که باید در خرید اجاق گاز صفحه ای باید به آن توجه کنید، تعداد شعله های آن است. مدل‌های ۴ و ۵ شعله، پرطرفدارترین نوع اجاق گازهای توکار هستند. زیرا استفاده از یک شعله بزرگتر در مرکز و چند شعله در اطراف، باعث بیشتر شدن کاربرد این مدل‌ها در مقایسه با اجاق‌های ۲ و ۳ شعله می‌شود.

4-   پس از خرید و نصب نمی‌توانید آن را به جای دیگری منتقل کنید چون این اجاق‌ها متناسب با فضایی که در کابینت‌بندی حال حاضر شما موجود هست خریداری می‌شوند عملا غیر قابل جابجایی هستند و اگر روزی بخواهید خانه‌تان را عوض کنید و جا به جا شوید نمی‌توانید اجاق گاز صفحه‌ای را با خود ببرید. توصیه کارشناسان امر این است که به هنگام هزینه کردن برای این وسیله پراهمیت، شیک و زیبا، میزان حضور خود را در خانه‌ای که ساکن آن هستید، مشخص کنید.

5-   جنس اغلب اجاق گازهای توکار استیل، شیشه ای و سرامیکی است. زیبایی مدل‌های شیشه‌ای را نمی توان نادیده گرفت، اما به جرات می‌توان گفت که مدل‌های استیل به دلیل دوام بالاتر، پرطرفدارتر هستند.محبوبیت مدل‌های استیل به دو دلیل است. اول دوام بالا و دوم تمیز شدن راحت‌تر، مخصوصا در مدل‌های ساده و بدون آج. مدل‌های ساده در مقایسه با مدل‌های آجدار خیلی دیرتر لکه گرفته و زیبایی خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند. از طرفی دیگر مدل‌های سرامیکی در مقایسه با مدل‌های شیشه‌ای بسیار محکم ‌تر بوده و در مقابل حرارت‌های بالا و ضربه از خود مقاومت بیشتری نشان می‌دهند.

 

چگونه هود آشپزخانه را اصولی نصب کنیم؟

در آشپزخانه هود یکی از وسایل کاربردی می باشد که وظیفه ی خارج کردن بو و دود ناشی از آشپزی را دارد. خرید یک هود با کیفیت و حرفه ای برای افراد علاقه‌ مند به آشپزی ضروری است . نصب هود آشپزخانه یکی دیگر از موارد مهم در امر خرید هود آشپزخانه است. در ادامه با ما همراه باشید تا نصب هود آشپزخانه را به آسان ترین روش به شما آموزش دهیم.

مراحل نصب هود آشپزخانه:

1.      خرید هود مناسب آشپزخانه

انتخاب هود مناسب با بهترین قیمت هود آشپزخانه یکی از مهم ترین قسمت ها در زمینه خرید هود آشپزخانه است. خرید مناسب ترین هود آشپزخانه باید بر اساس میزان آشپزی شما و چگونگی ساختار آشپزخانه باشد. در صورتی که بالای اجاق گازتان فضای خالی دارید، می ‌توانید از هودهای دودکش ‌دار پیشرفته، جزیره‌ ایی یا دیواری استفاده کنید اما اگر اجاق گاز درست زیر کابینت قرار دارد، باید از هود زیرکابینتی استفاده کنید. در رابطه با نصب این دو مدل باید گفت نصب هودهای زیرکابینتی بسیار آسان‌ تر است چون بیشتر آن­ها برای خارج کردن هوا به بیرون به دودکش نیاز ندارند اما هودهایی که هوا را مجدداً به گردش درمی ­‌آورند نسبت به هودهایی که هوا را خارج می‌ کنند کارایی زیادی ندارند.

2.      رعایت نکات ایمنی

پیش از شروع نصب هود به شما پیشنهاد می کنیم موارد ایمنی را رعایت کنید. برای ایمن کردن محیط ابتدا برق آشپزخانه را قطع کنید و تابلوبرق را قفل کنید تا مطمئن شوید تازمانی که کارتان تمام نشده کسی جریان برق را وصل نمی‌کند. همچنین به شما پیشنهاد می کنیم در حین کار عینک ایمنی، دستکش و ماسک بپوشید.

3.      بررسی دودکش

پس از قطع برق حال نوبت این است که دودکش هود را بررسی کنید. همچنین اگر قصد دارید هود تخلیه‌ ای نصب کنید، از مناسب بودن دودکش و متناسب بودن هود با آن اطمینان حاصل کنید. هودهای زیرکابینتی معمولاً دارای دودکش بالای کابینت یا دودکش پشت دیوار هستند. همچنین اگر قصد دارید برای هودتان دودکش نصب کنید اطمینان حاصل کنید که انتهای دودکش به شیروانی یا مقابل دیوار ختم نمی‌شود. همه‌ی دودکش‌ها باید به خارج از خانه ختم شوند تا از گرم شدن فضای داخل یا خطر آتش‌سوزی احتمالی جلوگیری شود.

4.      قطع سیم های قدیمی

اگر هود قدیمی دارید پیش ز جای گذاری هود جدید باید آن را از جا بردارید. پس از قطع کردن برق، پنلی را که سیم‌های برق هود قدیمی‌ تان در آن قرار دارد را بازکنید و تمام سیم‌ها را قطع کنید. اگر هود زیرکابینتی دارید، پیچ‌هایی که آن را به کابینت بالایی وصل کرده است شل کنید، اما آنها را کاملاً باز نکنید. باید هود را از محل خارج کنید و زمانی که آن را کنار گذاشتید پیچ‌ها را از کابینت بازکنید.

5.      جای گذاری هود جدید

حال باید هود جدید را به‌ درستی جای گذاری و سپس آن را نصب کنید. هود جدید بسته به نوع هود و اجاق گاز تقریباً باید ۲۰ الی ۳۰ اینچ بالای سطح اجاق قرار گیرد. می ­توان آن را برای اجاق‌های برقی در مقایسه با اجاق‌های گازی کمی پایین ‌تر نصب کرد. برای بهترین نتیجه اطمینان حاصل کنید که هود کل ناحیه‌ی پخت‌وپز را، ۳ اینچ بیشتر از هر طرف، می‌پوشاند.

6.      اتصال سیم های هود جدید

هود جدید را نصب کنید. هود جدید را در محل نگه ‌دارید و سیم ‌ها را از دیوار به حفره‌ی کوچکی که در پشت هود است عبور دهید. از دیوار یک سیم سفید و یک سیم سیاه می‌آید. هود دارای دو سیم سیاه و دو سیم سفید است. با استفاده از رابط سیم، دو سیم سیاه ‌رنگ هود را به سیم سیاه‌رنگ دیوار و دو سیم سفید هود را به سیم سفید دیوار متصل کنید. سیم‌ها را مخفی کنید و کاور پنل را درجای خود قرار دهید، سپس هود را با استفاده از پیچ‌های توصیه‌شده توسط سازنده در محل ببندید. برق را وصل کنید و امتحان کنید که هود جدید به درستی کار می‌کند.

صفحه قبل 1 ... 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 صفحه بعد