در حال حاضر چای سازها از لوازم بسیار کاربردی آشپزخانه است که دارای فایده های زیادی است. چای سازها به گونه ای طراحی شده اند که به کمک آن چای در مدت زمان کمی چای دم می کشد. همانطور که می دانید در چای ساز ها هم مانند لوازم دیگر آشپزخانه باید به خوبی مراقبت کرد تا طول عمر دستگاه افزایش پیدا کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی روش اصولی تمیز کردن چای ساز بپردازیم.

چگونه چای ساز را اصولی تمیز کنیم؟

همانطور که می دانید رسوب و جرم چای ساز میزان ضریب انتقال گرما را کاهش داده و موجب اعمال فشار به دستگاه و بالا رفتن میزان مصرف انرژی می شوند. از بین ترکیبات گوناگون در رسوبات، آهک و فسفات از مشکلات رایجی بوده که امکان دارد به چای ساز صدمه برساند. آهک نوعی ترکیب معدنی سفید رنگ و بدون ضرر بوده و یا زنگ زدگی در جداره داخلی کتری و داخل پایه آن می باشد. فسفات نیز با چشم قابل دیدن نمی باشد اما ممکن است موجب بروز آلودگی گردد.

مراحل تمیز کردن چای ساز:

1.      تمیز کردن سرپوش کتری

برای این کار سرپوش کتری را درون آب گرم و صابون با کمک اسفنج نرمی بشویید و سپس به طور کامل خشک نمایید. درجه اندازه گیری آب را نیز می توان با گذاشتن زیر آب داغ همراه با فرچه یا پارچه پاکسازی نمود. سرپوش کتری یا قوری را می توان درون ماشین ظرفشویی شستشو داد، بدین گونه که آن را به شکل عمودی گذاشته تا درجه اندازه گیری به طرف بالا قرار بگیرد که این عمل باعث شده تا آب آن به خوبی خارج شود. کل سطوح موردنظر را پس از تمیزکاری پای ساز به طور کامل خشک کنید.

2.      تمیزکردن بدنه شیشه ای دستگاه

پس از هر دفعه بکارگیری قوری شیشه ای آن را تخلیه نمایید. هرگز نگذارید که چای دم کشیده به مدت زمان حتی یک شب درون آن باقی بماند. درون قوری را با اسفنجی نمناک و نرم همراه با آب گرم بشویید. رسوبات به جای مانده در درون جداره های قوری بر روی مزه چای اثر گذاشته بدین ترتیب بعد از هر دفعه استفاده از دستگاه چای ساز آن را با آب و صابون شستشو دهید.

به منظور تمیزکاری بخش خارجی بدنه شیشه ای کتری آن را با پارچه ای نم دار و نرم پاک کنید. به هیچ عنوان بخش بیرونی بدنه کتری را زیر شیر آب قرار ندهید و از ترکیبات شیمیایی و اسکاج زبر و پاک کننده های ساینده برای تمیزکاری درون و بیرون کتری استفاده نکنید چرا که امکان دارد موجب خراشیده شدن سطح آن گردد.

3.      از بین بردن رسوبات درون دستگاه

کتری چای ساز از جمله بخش های اصلی در تمیز کردن چای ساز می باشد. به منظور رفع رسوبات درون کتری به جای بکار بردن ترکیبات شیمیایی خطرناک و مضر کتری خود را تا نشانه ماکسیمم پر از آب کرده و یک عدد لیموترش را به آب افزوده و بعد آن را به حالت جوش درآورید و در گام بعدی اجازه دهید حدود یک شب این محلول درون کتری باقی بماند و خیسانده شود و بعد آن را بیرون بریزید. پس از آن درون کتری آب تمیز ریخته و پس از جوشاندن آن را دور بریزید و در صورت نیاز این کار دوباره انجام دهید.

راهکار دیگری که می توانید در این زمینه بکار گیرید این است که دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را به آب کتری افزوده و بجوشانید و حدود یک شب بگذارید بماند تا خیس بخورد و بعد آن را بیرون بریزید. بعد درون کتری آب تمیز بریزید و پس از جوشاندن آن را دور ریخته و در صورت نیاز این کار را دوباره انجام بدهید.

روش دیگر این است که ۶ قاشق غذاخوری سرکه سفید را افزوده و به حالت جوش درآورید و حدود یک شب صبر کنید تا خیس بخورد و بعد آن را دور ریخته و درون کتری آب تمیز بریزید و پس از جوشاندن آن را دور ریخته و در صورت نیاز این کار را مجددا انجام بدهید. پیش از بکار بردن کتری آن را با پارچه ای نرم و بدون پرز کاملا خشک نمایید. به منظور ممانعت از تعمیر چای ساز بایستی کتری را به صورت مرتب پاکسازی کرده و به شکل صحیح استفاده نمایید.

4.      پاکسازی کفه ی چای ساز

در ابتدا اطمینان پیدا کنید که چای ساز به برق متصل نمی باشد. سپس کفه چای ساز را با اسفنج نمناک و نرم پاک کنید. کل سطوح را پیش از این که دو شاخه را به پریز برق متصل کردید خشک کنید.