غم، خشم و ناراحتی سه حس بسیار آزاردهنده و مخربی است که هر فردی هرچند وقت یکبار به دلایل گوناگونی آن را تجربه می کند. بسیاری از افراد به دنبال راه حلی برای از بین بردن این حس ها و تجربه ی نشاط هستند. یکی از راه های بسیار مفید، نوشیدن دمنوش های آرامش بخش است. در ادامه با ما همراه باشید تا به آموزش طرز تهیه دمنوش های نشاط آور خوشمزه به کمک کتری برقی بپردازیم.

·         دمنوش زعفران

یکی از محبوب ترین مواد نشاط آور در کشوما، زعفران می باشد. اکثر علاقمندان زعفران تأثیر آن را در ایجاد نشاط و خنده ‌آوری تجربه کرده‌ اند و خواص زعفران به آن ها ثابت شده است. طرز تهیه ی دمنوش زعفران با کتری برقی به روش زیر است:

مواد لازم برای تهیه ی دمنوش زعفران:

زعفران : به میزان لازم

آب : به میزان لازم

زنجبیل: به میزان دلخواه(بسته به ذائقه)

عسل : دو قاشق چای خوری

پودر دارچین: به میزان دلخواه

طرز تهیه ی دمنوش زعفران:

ابتدا آب جوش را در کتری برقی تهیه کنید و آن را در قوری یا فرنچ پرس بریزید. سپس عسل، زنجبیل و دارچین  سابیده شده را به آن اضافه کنید. پس از گذشت چند دقیقه، نوبت آن است که زعفران پودر شده را در فرنچ پرس بریزید و درب ظرف را ببندید و بگذارید 15 تا 20 دقیقه بجوشد و دم بکشد. دمنوش شما آماده است. نوش جان.

·         دمنوش چای سفید

چای سفید یکی از مواد بسیار مفید مانند چای سبز می باشد با این تفاوت که این چای در مقایسه با چای سبز طعم ملایم تری دارد . از خواص چای سفید می توان به مواردی همچون: کاهش کلسترول و فشارخون، ضدویروس و تقویت کننده لثه، آرام بخش و شادی آور اشاره کرد.

مواد لازم برای تهیه ی دمنوش چای سفید:

آب جوش:  به مقدار لازم

برگ چای سفید: ۲قاشق چای‌ خوری

طرز تهیه ی دمنوش چای سفید:

آب سرد را داخل کتری برقی بریزید و اجازه دهید کم کم دمای آن زیاد شود اما نباید به جوش بیاید. بهترین دمای آب برای درست کردن دمنوش چای سفید بین 77 تا 85 درجه سانتی گراد است. در لیوان و یا فرنچ پرس مناسب برگ چای را بریزید و آب جوش را روی آن بریزید. چای سفید باید یک تا ۵ دقیقه دم بکشد. لازم به ذکر است که رنگ دمنوش چای سفید با توجه به زمان دم کشیدن آن می تواند از زرد کم رنگ تا نارنجی کم رنگ تغییر کند.

اگر قصد دارید چای سفید شما عطر و طعم قوی تر و سنگین تر و غلظت بیشتری داشته باشد توصیه می کنیم زمان دم کشیدن آن را افزایش دهید اما توجه داشته باشید که در این صورت مزه چای کمی به سمت تلخی میرود. به شما توصیه می کنیم برای لذت بردن از طعم دمنوش چای سفید، آن را با مقداری عسل نوش جان کنید.

·         دمنوش گل گاو زبان

گل گاو زبان گیاهی بسیار مفید دارای طبیعت گرم و نشاط آور و آرامش بخش است که اکثر افراد در زمان های مشکلات اعصاب آن را تهیه می کنند. همچنین برای درمان افسردگی ها، یا افزایش انرژی افرادی که بنیه کمی دارند، می توان از دمنوش گل گاوزبان استفاده کرد . فقط باید توجه داشته باشید که دمنوش گل گاو زبان پتانسیل بالا بردن فشار خون را دارد، افرادی که اصولا افزایش فشار خون را دارد، بهتر است از دمنوش های جایگزین استفاده کرده یا یک بار این دمنوش را مصرف کنند.

مواد لازم برای تهیه ی دمنوش گل گاوزبان:

گل گاو زبان: 3 قاشق غذاخوری

گل محمدی خشک:4 عدد

آب جوش: یک لیوان

لیمو ترش: یک عدد

نبات: یک  تکه

طرز تهیه ی دمنوش گل گاو زبان:

برای تهیه دمنوش آرامش ابتدا گل گاو زبان را داخل فرنچ پرس می ریزیم. در صورتی که فرنچ پرس در دسترس نداریم گل گاو زبان را داخل یک قوری کوچک می ریزیم، سپس گل محمدی ها را به آن اضافه می کنیم. در این مرحله آب جوش تهیه شده در کتری برقی را اضافه می کنیم و فرنچ پرس را کنار می گذاریم تا گل گاو زبان دم بکشد و رنگ آن تغییر کند. در صورتی که بخواهیم این دمنوش را درون قوری درست کردیم پس از اینکه مواد را داخل قوری ریختیم آن را روی حرارت قرار می دهیم. بهتر است قوری را روی بخارآب کتری یا سماور قرار دهیم تا دمنوش دم بکشد. پس از گذشت 10 تا 15 دقیقه دمنوش ما آماده است.

·         دمنوش برگ و میوه به:

می توان گفت دمنوش برگ و میوه به خوشرنگ تر و دلچسب تر از چای و نسبت به سایر دمنوش ها معطرتر و بهترین نوع آن است. این دمنوش کاهش دهنده استرس و نشاط آور است. از خواص دیگر آن تقویت قلب، کبد، معده، اعصاب، رفع کننده بوی بد دهان، ضد سرماخوردگی و التیام دهنده سردردهای مزمن است و به هضم غذا کمک می کند.

مواد اولیه برای تهیه ی دمنوش به:

هل:۲ عدد

آب جوش:۲ لیوان

چوب دارچین: یک تکه

به خشک:۲ قاشق غذاخوری

غنچه گل محمدی خشک:۲ عدد

طرز تهیه ی دمنوش به:

برای تهیه دم نوش به خوشمزه در ابتدای کار میوه ی به را خشک می کنیم. برای این کار شما باید میوه ی به را شسته و آن را از وسط نصف کرده و هسته های آن را جدا کرده و با دندانه های درشت رنده، رنده نمایید. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار داده و به رنده شده را به آن می افزاییم، سپس تفت می دهیم تا به تغییر رنگ داده و قهوه ای شود. توجه داشته باشید به را بیش از حد تفت دهید می سوزد.

حالا تابه را از روی حرارت برداشته و به را درون یک سینی مناسب می ریزیم، سپس کاملا پخش کرده و اجازه می دهیم در معرض هوا بماند تا کاملا خشک شود. در ادامه درون یک قوری مناسب صافی قرار می دهیم.

در این مرحله به خشک را به همراه دانه هل، چوب دارچین و غنچه گل محمدی درون صافی می ریزیم، سپس آب جوش  تهیه شده در کتری برقی را به قوری اضافه کنید و آن را بر روی کتری برقی قراردهید تا کامل دم بکشد. پس از گذشت ۳۰ دقیقه زمانی که دم نوش کاملا دم کشید، قوری را از روی کتری بر می داریم، سپس درون لیوان های سرومان می ریزیم.

·         دمنوش مریم گلی:

مریم گلی گیاهی است که طبع گرم و خشک دارد و در کاهش استرس بسیار موثر است و می توان آن را یک دمنوش شادی آفرین تلقی کرد. علاوه براین دمنوش مریم گلی، ضد تشنج، رفع کننده سوءهاضمه، نفخ معده، درد شکم و در رفع خستگی ذهنی و افزایشی قدرت تمرکز مفید است.

مواد اولیه برای تهیه ی دمنوش مریم گلی:

گیاه مریم گلی: 2 قاشق

آب جوش: به مقدار لازم

عسل: به دلخواه

طرز تهیه ی دمنوش مریم گلی:

دو قاشق غذاخوری مریم گلی را در یک قوری بریزید و آب جوش به آن اضافه کنید تا 20 دقیقه دم بکشد. برای شیرین کردن این دمنوش می توانید از عسل استفاده کنید.

·         دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی مفید است که دارای طبیعت گرم و خشک می باشد و به عنوان یک داروی مسکن بر دستگاه عصبی مرکزی عمل می کند و آرام بخش و نشاط آور است. این گیاه برای تنظیم عملکرد تیروئید نیز مفید است. بادرنجبویه خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و با اضطراب مقابله می‌کند.

مواد لازم برای تهیه ی دمنوش بادرنجبویه:

بادرنجبویه: یک قاشق

آب جوش: به مقدار لازم

عسل: به مقدار لازم

طرز تهیه ی دمنوش بادرنجبویه:

ابتدا یک قاشق بادرنجبویه را درون قوری ریخته و آب جوش اضافه کنید تا 15 دقیقه دم بکشد سپس با عسل میل کنید.