یکی از دستگاه های بسیار کاربردی در آشپزخانه های امروزی برای مخلوط و همزدن مواد غذایی با سرعت های متفاوت، همزن های برقی می باشند. همزن  های برقی به طور معمول در دو نوع دستی و پایه دار عرضه می شود و برای درست کردن خمیر نان و کیک و شیرینی، بستنی، زدن تخم مرغ، مخلوط کردن آرد و کره و هم زدن خامه ... می توان از آن استفاده نمود.

انواع همزن برقی:

1.      همزن دستی: 

این نوع همزن برقی در واقع وسیله ای است که در دست قرار گرفته می شود. معمولاً دو تیغه برای هم زدن و یک موتور کوچک دارد. تیغه ها را باید در ماده غذایی فرو کنید که خیلی اوقات در کاسه خود همزن ریخته می شوند. این وسیله برای کارهای سبک تر مانند هم زدن سفیده تخم مرغ یا خامه به کار می رود. توجه داشته باشید که از این وسیله کارهای سختی را نخواهید ! زیرا ممکن است از پس آنها برنیاید.

2.      همزن پایه دار:

همزن پایه دار برای آشپزهایی کاربرد دارد که نیاز به مخلوط کردن های جدی تر دارند. این ابزار اضافی را گاهی جداگانه هم می توان برای دستگاه خرید. علاوه بر این ها سوسیس پرکن، صفحه پوره درست کنی، بستنی ساز و آسیاب غذا را هم می توان جداگانه و البته با قیمت بالاتر برای این وسیله تهیه کرد.

چگونه از همزن برقی استفاده کنیم؟

توجه داشته باشید همزن برقی را با مخلوط کن اشتباه نگیرید. همزن برقی با سرعت خیلی پایین تر از مخلوط کن مواد غذایی مورد نیاز را با سرعت های متفاوت هم می زند و هیچ تیغه ای هم برای بریدن یا خرد کردن مواد غذایی ندارد.

در خرید همزن برقی به چه چیزهایی توجه کنیم؟

·         سرعت همزن ها

در انتخاب همزن های مختلفلازم است که به سرعت آن ها دقت کنید. همزن هایی که پنج سرعت یا بیشتر دارند کمک می کنند کنترل بیشتری روی ماده غذایی که مخلوط می کنید داشته باشید و آن کار را بهتر و راحت تر انجام دهید.

·         سروصدای همزن برقی

همزنی را انتخاب کنید که خیلی سروصدا نداشته باشد و البته ایده آل این است که دستگاهی را پیدا کنید که بی صدا کار کند. اما از آنجایی که انواع بی صدا عملا وجود ندارد پس بهتر است آن مدلی را که سر و صدای کمتری تولید می کند را مد نظر داشته باشید.

·         وزن همزن برقی

اگر به دنبال همزن دستی هستید توجه داشته باشید که وزن آن از یک کیلو بیشتر نباشد و البته وزن آن متعادل پخش شده باشد و وقتی آن را در ماده غذایی فرومی برید یکنواخت کار کند. در انتخاب همزن های دستی ، ههرچه وزن آن متعادل تر و سبک تر باشد ، در هنگام کار با آن راحت تر خواهید بود.