برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با چای ساز و قیمت چای ساز به این صفحه مراجعه کنید.

چای یکی از نوشیدنی های محبوب در بین مردم دنیا علی الخصوص ایرانیان است. یکی از رایج ترین روش های تهیه ی چای،استفاده از سماور بود، اما در حال حاضر یکی از سریع‌ ترین روش های دم کردن چای، استفاده از چای ساز است. از چای ساز ها اغلب در مواقعی که برای تهیه ی چای عجله دارید می توانید استفاده کنید. با این حال بسیاری از افراد بین دو راهی خرید چای ساز و خرید سماور برقی مانده اند که با شناسایی تفاوت این دو وسیله قطعا این موضوع را می توانند به راحتی حل کنند.

چای ساز چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

چای ساز ها نوعی وسایل برقی می باشند که وظیفه گرم نگه داشتن یا دم کردن چای را به عهده دارد. این وسیله از دو قطعه مهم تشکیل شده است:کتری جهت آماده کردن آب جوش و  قوری جهت دم کردن چای.

در ساختار داخلی کتری ها یک المنت قرار گرفته است که پس از فشردن دکمه ی پاور دستگاه ، شروع به گرم کردن آب دستگاه می‌کند. همچنین پس از جوشیدن آب، کتری برقی  به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود.

سماور برقی چیست و چه کاربردی دارد؟

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، یکی از قدیمی‌ترین روش های تهیه ی چای، استفاده از سماور برقی می باشد. در گذشته از سماورهای زغالی، نفتی و … استفاده می‌شد، ولی در حال از سماورهای برقی و گازی استفاده می‌شود.

سماورهای برقی معمولا به کمک یک المنت که زیر دستگاه قرار دارد آب را گرم می‌کنند. همچنین بعد از جوشیده شدن آب و درست کردن چای، قوری روی آن قرار گرفته و با برخورد بخار آب و گرمایش سماور با قوری، چای دم می‌کشد.
تفاوت سماور گازی و سماور برقی در این است، که به جای المنت زیر سماور، شعله‌ای وجود دارد که به وسیله گاز روشن شده و آب را گرم می‌کند.

چای ساز بخریم یا سماور برقی؟

چای ساز ها از نظر سرعت عمل، بهترین گزینه ها به حساب می آیند اما چای به دست آمده از سماورهای برقی طعم مطلوب تری دارند.  

ظرفیت سماور برقی و چای ساز چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟

در رابطه با ظرفیت این دستگاه ها باید گفت که ظرفیت سماور برقی ها بیشتر از چای سازها است.درصورتی ‌که مصرف روزانه  چای شما زیاد است ، بهتر است از سماور برقی استفاده کنید.

کیفیت سماور برقی و چای ساز چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟

 

اما بحث اصلی ما کیفیت چای دم کشیده شده توسط چای ساز و سماور برقی است.از لحاظ کیفیت چای آماده شده با سماور برقی دارای کیفیت مطلوب‌ تری نسبت به چای آماده شده با چای ساز است.علت اصلی این امر این است که آب جوشیده شده توسط سماور برقی بهتر و خوش طعم تر است، چای آماده شده هرچه بیشتر حرارت ببیند و دم بکشد خوش عطر و طعم تر خواهد شد.