قطعاً برای شما بارها پیش آمده است که به تلویزیون خود دست زده باشید و داغی زیادی را از بدنه ی دستگاه خود حس کنید که این موضوع شاید برای شما کمی نگران کننده باشد. در رابطه با این موضوع باید اشاره کرد که به طور طبیعی تمام لوازمی که با برق کار می‌کنند، در حین استفاده تا حدودی گرم می‌شوند؛ اما بحث ما داغ شدن بیش از حد تلویزیون تی سی ال است. همراه ما باشید تا به طور کامل با علت داغ شدن تلویزیون‌های LCD و LED آشنا شویم.

چرا تلویزیون تی سی ال داغ می‌شود؟

به طور کلی، داغ شدن تلویزیون تی سی ال معمولاً به علت لامپ‌هایی که درون آن است اتفاق می‌افتد. این دستگاه‌ها پس از چند ساعت کار کردن گرم می‌شوند. اما اگر متوجه داغی بیش از حد تلویزیون شدید، ممکن است ایراد در یکی از مواردی باشد که در ادامه مطالعه خواهید کرد:

۱. خرابی بک لایت تلویزیون تی سی ال

همان‌طور که می‌دانید بک لایت در تلویزیون‌ها از اصلی‌ترین قطعات برای به نمایش در آوردن تصویر می‌باشند. متأسفانه خرابی بک لایت یکی از مشکلات رایج در انواع تلویزیون است. برای رفع مشکل داغ شدن تلویزیون تی سی ال در زمانی که بک لایت آسیب دیده، باید از تعمیرکاران تلویزیون کمک بگیرید؛ چون این کار کاملاً تخصصی است و دستگاه باید کامل و اصولی عیب‌یابی شود.

۲. خرابی منبع تغذیه تلویزیون تی سی ال

یکی از دلایل اصلی داغ شدن تلویزیون‌های تی سی ال، نداشتن یک منبع تغذیه‌ی درست‌وحسابی است. معمولاً در روزهایی که نوسانات برق شدید است، آمار خرابی منبع تغذیه بالا می‌رود. به غیر از این، به علت فراوان شدن تلویزیون‌های فیک در بازار، بعید نیست اگر ببینیم که منبع تغذیه بعد از مدتی، از پس وظیفه‌اش که تأمین برق و کنترل نوسانات است، برنیامده و به‌کل از کار افتاده.

۳. خرابی پنل تلویزیون تی سی ال

پنل تلویزیون، قطعه‌ی حساسی است و به دلایل مختلفی آسیب می‌بیند. مثلاً، جریان بالا و پایین برق، یا ضربه خوردن آن می‌تواند موجب خرابی‌اش شود.علت داغ شدن بدنه تلویزیون تی سی ال هم یکی دیگر از مشکلاتی است که می‌تواند به خرابی پنل تلویزیون برگردد.

چه‌کار کنیم تلویزیون تی سی ال داغ نشود؟

حال که با علت داغ شدن پشت تلویزیون، بدنه‌، و نمایشگر آن آشنا شدیم، باید ببینیم که برای جلوگیری از بروز این مشکل چه اقداماتی را پیش بگیریم.

فضای کافی برای جریان هواتلویزیون را در جایی قرار دهید که هوا به‌خوبی در اطراف آن گردش داشته باشد.
آن را به دیوار تکیه ندهید؛ خوب است که پشت تلویزیون تا حدی باز باشد تا از داغ شدن پشت تلویزیون جلوگیری شود و گردش هوا صورت بگیرد.دمای محیطی تلویزیون به‌صورت ایده‌آل، باید بین ۰ الی ۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد

روشن نگه نداشتن طولانی‌مدت دستگاهتلویزیون را برای زمان‌های طولانی روشن نگذارید.یک عادتی که خیلی از افراد دارند، این است که تلویزیون را روشن می‌گذارند تا صدای آن در خانه بپیچد؛ بدون این‌که حتی یک ثانیه آن را تماشا کنند.
این کار می‌تواند حرارت دستگاه را بالا ببرد و با فشار آوردن به آن، به قطعات داخلی آسیب بزند

تمیز کردن تلویزیونتلویزیون را چند روزی یک‌بار تمیز، و با پارچه‌ای نرم گردگیری کنید.گردوغبارهایی که در محیط وجود دارند، روی منافذ پنل تلویزیون می‌نشینند و مسیر عبور هوا را می‌بندند.در نتیجه، تلویزیون در این شرایط گرم خواهد شد.

چگونه می‌توان از گرم شدن تلویزیون تی سی ال جلوگیری نمود؟

·         دکمه‌ی home را روی ریموت کنترل فشار دهید.

·         تنظیمات را انتخاب کنید.

·         از دسته‌بندی تلویزیون Display را انتخاب کنید.

·         گزینه picture را انتخاب کنید.

·         روی picture mode بزنید و standard را انتخاب کنید.

·         برای تغییر نور صفحه تلویزیون نیز، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

·         باز هم گزینه home را بزنید.

·         به تنظیمات بروید.

·         گزینه display را انتخاب کنید.

·         روی picture  بزنید و بعد از انتخاب brightness، میزان نور را پایین بیاورید.