خوشبختانه تکنولوژی یکی از چیزهایی است که در دنیای امروزه ی ما با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و همین موضوع باعث افزایش رفاه و آسایش در زندگی ما شده است. کنترل تلویزیون‌ها یکی از لوازم بسیار کاربردی برای تعویض کانال و کار با تلویزیون‌ها هستند که از ۱۹۵۵ در کنار تلویزیون‌ها قرار گرفتند. گاهی اوقات ممکن است کنترل تلویزیون در میان انبوه وسایل خانگی گم شود و یا درست در زمانی که انتظارش را ندارید خراب شوند. در چنین وضعی وجود یک وسیله جایگزین بسیار مطلوب است. در ادامه با ما همراه باشید تا به آموزش تبدیل تلفن همراه به کنترل تلویزیون تی سی ال بپردازیم.

آیا استفاده از موبایل به جای کنترل تلویزیون تی سی ال ممکن است؟

در جواب به این سؤال باید گفت به روش‌های زیادی می‌توان از تلفن همراه به عنوان کنترل تلویزیون تی سی ال استفاده نمود که از کاربردی‌ترین روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1.      استفاده از امواج مادون قرمز

2.      تبدیل گوشی به ریموت کنترل تلویزیون بدون مادون قرمز و از طریق امواج وای فای

3.      تبدیل گوشی تلفن همراه به کنترل تلویزیون به وسیله فناوری بلوتوث

تبدیل گوشی به ریموت کنترل تلویزیون چگونه صورت می‌گیرد؟

برای این کار ابتدا باید با توجه به قابلیت‌های گوشی تلفن همراه و دستگاه تلویزیون تی سی ال خود روش مناسبی را انتخاب نمایید. زیرا بعضی از گوشی‌های اندروید قابلیت این را دارند که به‌راحتی به وسیله آپشن‌های فوق‌العاده خود کنترل تلویزیون و یا کامپیوتر شخصی شما را در دست گیرند.

اما اگر گوشی شما در برنامه‌های پیش‌فرض خود، مجهز به این سیستم نباشد، شما می‌توانید به‌سادگی با دانلود اپلیکیشن‌هایی که عموماً رایگان هستند و از طریق گوگل پلی، اپ استور و مراجع دانلود اپلیکیشن فارسی نیز در دسترس می‌باشند، این قابلیت را به گوشی تلفن همراه خود اضافه کنید. در ادامه این مطلب به کاربردی‌ترین برنامه‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

برای تبدیل کردن گوشی به ریموت کنترل به چه اپلیکیشن‌هایی نیاز است؟

·         Universal TV remote control

این اپلیکیشن برای کنترل از راه دور تلویزیون تی سی ال به وسیله گوشی تلفن همراه است که امروزه بالغ بر ۷۵ میلیون نسخه از آن در سراسر جهان دانلود و مورد استفاده قرار گرفته است. در این اپلیکیشن سعی شده است بیشترین برندها و مارک‌های تلویزیونی پشتیبانی شود و پیوسته به‌روزرسانی می‌شود.

·         AnyMote Smart IR Remote

با نصب این برنامه بر روی گوشی خود به سهولت می‌توانید کنترل تلویزیون و حتی دستگاه‌های دیگر را در اختیار داشته باشید. این برنامه قابلیت‌های فراوانی دارد و شما می‌توانید با سفارشی کردن دکمه‌های آن دستورات دلخواه خود را اجرا نمایید.

اپلیکیشن  AnyMote Smart IR Remote در بین کاربران جزء برنامه‌های محبوب کنترل از راه دور تلویزیون محسوب می‌شود. زیرا محیطی کاملاً کلاسیک و مشابه کنترل تلویزیون دارد که به‌راحتی کاربر می‌تواند از آن استفاده نماید. ویژگی دیگر این برنامه امکان زمان‌بندی دستورات است و کاربر می‌تواند برای تماشای بعضی از برنامه‌های تلویزیونی از آلارم‌های زمانی استفاده کند.

·         SURE Universal Smart TV Remote

این اپلیکیشن یک برنامه رایگان با پرداخت درون برنامه‌ای است که کارایی بالایی در زمینه اتصال گوشی به تلویزیون از طریق اینفرارد یا شبکه وای فای دارد. عملکرد فوق‌العاده این برنامه تنها در تبدیل گوشی به ریموت  کنترل تلویزیون و تغییر کانال‌ها و کم و زیاد کردن صدا محدود نمی‌شود. بلکه در ارسال و به اشتراک گذاشتن محتوا با دستگاه‌های دیگر و استریم محتوای سایر دستگاه‌ها نیز بسیار قوی عمل می‌کند. البته نصب این برنامه رایگان است. اما نسخه رایگان آن دسترسی به بعضی از آپشن‌ها را محدود کرده است و با پرداخت اشتراک می‌توان به طور کامل از تمام امکانات آن بهره برد.

·         Unified TV

این برنامه ممکن است در نگاه اول به عنوان پشتیبانی‌کننده فقط 80 دستگاه به نظر اپلیکیشنی ناکارآمد تلقی شود. اما باید اذعان داشت که ویژگی‌های ممتازی همچون تشخیص خودکار وسایلی که به پورت IR مجهز هستند و همچنین کنترل کنسول‌های بازی و رسیور باکس و قابلیت جفت شدن با Tasker و Flic نتایج قابل قبولی را برای این برنامه رقم زده است.

·         Android TV Remote Control

عملکرد این برنامه بر مبنای اتصال به وای فای و بلوتوث است و در مواقعی که گوشی به سنسور IR مجهز نباشد، می‌تواند بسیار کارگشا باشد. از قابلیت برجسته این برنامه این است که با کلیه تلویزیون‌های اندروید و حتی غیر اندروید نیز کاملاً منطبق است و سازگاری کامل دارد. به این ترتیب به سهولت می‌توان با اجرای این برنامه و اتصال به یک شبکه واحد وای فای، امکان استفاده از موبایل به عنوان کنترل تلویزیون را فراهم کرد.