نگاتیو شدن تلویزیون جی پلاس یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای است که به دلایل مختلفی همچون مشکلات نرم‌افزاری یا اختلال در کارکرد قطعات اتفاق می‌افتد. اگر به تازگی تلویزیون شما دچار این مشکل شده و نمی‌دانید برای رفع آن باید چه کاری انجام دهید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

چرا تصاویر در تلویزیون جی پلاس نگاتیو شده‌اند؟

اختلالات زیادی می‌تواند باعث به هم ریختگی رنگ تصویر و یا نگاتیو شدن تلویزیون جی پلاس شود. همچنین این مشکل در تمام سیستم‌های تلویزیونی ممکن است ایجاد شود. اما در خصوص تلویزیون‌های پلاسما و CRT و LCD این قابلیت وجود دارد که به‌راحتی بتوان دلیل این مشکل را تشخیص داد. از مهم‌ترین دلایل این اختلال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- اختلال در تنظیمات تصویر

در بعضی مواقع اشکالات تنظیم تصویر باعث نگاتیو شدن تصویر تلویزیون‌های جی پلاس می‌شود. از اختلالات در تنظیمات کنتراست، دمای رنگ یا روشنایی دستگاه است. زمانی که این سه پارامتر به‌درستی تنظیم نشده باشند، ما شاهد نگاتیو شدن تصویر خواهیم بود.

۲- نوسانات ولتاژ و جریان برق

گاهی اوقات نیز ممکن است نوسانات شدید جریان برق تنظیمات پخش تصویر را در تلویزیون جی پلاس با اختلالاتی روبرو کند. در چنین شرایطی ممکن است پرش تصویر، ایجاد نویز و نگاتیو شدن رنگ تصویر اتفاق بیفتد. دلیل این اختلالات، آسیبی است که بر اثر نوسانات برق در برد پردازشگر اصلی دستگاه ایجاد می‌شود. بهترین روش پیشگیری از صدمات نوسان ولتاژ برق، استفاده از دستگاه محافظ کنترل ولتاژ است.

۳- مشکلات اتصالات و کابل‌ها

تنظیم درست اتصالات و کیفیت‌ آن‌ها، از اقداماتی است که باعث افزایش کیفیت پخش تصاویر در تلویزیون جی پلاس می‌شود. اگر آنتن یا کابل‌های ورودی و خروجی به‌درستی در پورت‌های مربوطه قرار نگرفته باشند، سیستم دچار اختلال خواهد شد؛ بنابراین لازم است برای حل مشکل، ابتدا اتصالات را بررسی نمایید.

۴- تداخل حالت ویدئوی دیجیتال با کیفیت استاندارد

ممکن است سیستم دریافت تصاویر در تلویزیون جی پلاس در حالت ویدئوی دیجیتال و سطح کیفی استاندارد NTSC (سبز) تنظیم شده باشد، اما پخش تصویر روی سیستم SECAM (نارنجی) و یا PAL (آبی) باشد. این تداخل سیستم‌ها موجب برهم‌خوردن رنگ تصویر و نگاتیو شدن آن می‌شود.

5- آسیب دیدگی پیکسل‌های دستگاه

پیکسل کوچک‌ترین واحد سیستم تولید تصویر است. در واقع از کنار هم قرار گرفتن پیکسل‌ها است که تصویر به وجود می‌آید. زمانی که پیکسل بسوزد، نور لازم را تولید نخواهد کرد و روی صفحه نمایش تغییر رنگ داده و سیاه می‌شود. معمولاً سوختن پیکسل‌ها به دلیل وارد آمدن ضربه به صفحه نمایش اتفاق می‌افتد. سوختن پیکسل موجب به هم ریختن رنگ و نگاتیو شدن تصویر می‌شود. برای برطرف شدن مشکل، لازم است پیکسل‌های سوخته تعویض شوند.

۸- خراب شدن بک لایت تلویزیون جی پلاس

بک لایت همان نور پس زمینه است که موجب می‌‌شود تصویر روی پنل دستگاه نمایش داده شود. در واقع بک لایت امروزه در تلویزیون‌های ال ‌سی ‌دی و ال‌ ای‌ دی، قطعه بسیار مهمی به شمار می‌آید. در گذشته از لامپ‌های فلورسنت که عمر مفید کوتاه و مصرف انرژی بالایی داشتند، استفاده می‌شد. اما در فناوری سیستم‌های جدید، بک‌ لایت با عملکرد فوق‌العاده خود جایگزین خوبی برای لامپ‌های فلورسنت است. اگر بک لایت تلویزیون آسیب ببیند نور پس زمینه ایجاد نخواهد شد، در حالی‌ که تصویر وجود دارد؛ اما به دلیل تیره بودن صفحه نمایش قابل مشاهده نخواهد بود. تشخیص خرابی بک لایت در تعمیر کردن نگاتیو شدن تصویر تلویزیون بسیار کمک‌کننده است. زیرا اگر نور پس زمینه وجود نداشته باشد، حالت نگاتیو شدن، ایجاد نقاط تاریک در تصویر و یکسان نبودن روشنایی در کل صفحه وجود خواهد داشت. زمانی که متوجه خرابی بک لایت تلویزیون شدید، فوراً آن را از برق بکشید و تا رفع مشکل از آن استفاده نکنید، زیرا ممکن است مادر برد تلویزیون آسیب جدی ببیند.