قطعا همه ی ما بخشی از روزمان را جلوی تلویزیون سپری می کنیم و قطعا تماشای تلویزیون، یکی از لذت‌های روزمره‌ی همه ی ما می باشد. با این حال گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی برای تلویزیون ما پیش بیاید که ما را از تماشای فیلم و یا سریال مورد علاقه مان محروم کند.یکی از این مشکلات بروز لکه سیاه روی صفحه‌ی تلویزیون جی پلاس است.این مشکل می‌تواند ما را خیلی نگران کند و به‌ فکر هزینه‌هایی بیندازد که احتمالا باید برای تعمیر تلویزیون بپردازیم.

لکه‌ها‌ی سیاه تلویزیون جی پلاس، ممکن است به‌علت سوختن یا گیر کردن یکی از پیکسل‌ها یا بهم خوردن تنظیمات دستگاه ایجاد شده‌ باشند. شاید هم گردوغبار یا رطوبت این لکه‌ها را به‌وجود آورده.اما از سوی دیگر، ممکن است با مشکل خرابی بک‌لایت تلویزیون یا خرابی پنل تلویزیون که مشکلات جدی‌تر و فنی‌تری هستند مواجه باشیم.

چگونه این مشکل را برطرف کنیم؟

1.      تمیز کردن گرد و خاک تلویزیون جی پلاس

همان‌طور که گفتیم، ممکن است صرفا گردوخاک روی تلویزیون جی پلاس نشسته‌ باشد. بعضی از این ذرات مزاحم روی نمایشگر می‌چسبند و لکه‌های تیره و بعضاً بزرگی ایجاد می‌کنند.

برای تمیز کردن تلویزیون از دستمال‌های نرم و پاک‌کننده‌های مخصوص ال‌سی‌دی یا ال‌ای‌دی استفاده کنید. اگر لکه چسبیده بود، سطح تلویزیون را نخراشید؛ چون جایش باقی می‌ماند.

اگر موقعی که لکه را از نزدیک بررسی کردید، دیدید که روی نمایشگر نیست و زیر آن است، ممکن است با یک پیکسل سوخته طرف باشید.

2.      رفع سوختگی پیکسل ها

یکی از دلایل وجود هاله یا لکه سیاه روی تصویر تلویزیون جی پلاس، می‌تواند اختلال در پیکسل‌های دستگاه باشد. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که پیکسل ها چه کاربردهایی دارند؟

در جواب به این سوال باید گفت که تعداد زیادی نقطه که بهم چسبیده‌اند و نمایشگر تلویزیون را پدید آورده‌اند، پیکسل نام دارند. این پیکسل‌ها رنگ‌های مختلفی دارند و به ما کمک می‌کنند که تصاویر را به‌درستی و با رنگ‌های اصلی‌شان ببینیم.

در صورت آسیب دیدن یک یا تعدادی از پیکسل‌ها، آن قسمت در نمایشگر خالی و سیاه می‌شود. این امکان وجود دارد که بعد از سوختن یک پیکسل، تعدادی از پیکسل‌های کناری‌اش هم بسوزند اما این اتفاق همیشه نمیفتد.

یک راه، صبر کردن است. گاهی اوقات پیکسلی که سوخته خودبه‌خود ناپدید می‌شود اما زمانش کی است؟ کسی نمی‌داند. بعضی وقت‌ها چند روز بعد ناپدید می‌شود و گاهی اوقات هم پابرجای می‌ماند.

یک کار دیگر، فشار وارد کردن به پیکسل سوخته است. این کار را باید هنگامی انجام دهید که تلویزیون خاموش است. دور انگشت خود پارچه‌ای ببندید که تماس مستقیم با تلویزیون نداشته باشد. سپس، نقطه‌ای که پیکسل در آن معیوب شده را ۱۰ ثانیه فشار دهید.

به‌جز انگشت، از نوک مدادی که در پارچه پیچیده شده هم می‌توانید استفاده کنید. فقط حواستان باشد که فشار زیادی وارد نشود و دقیقا پیکسل را هدف قرار دهید؛ وگرنه ممکن است بخش‌های دیگر را هم معیوب کنید.

3.      رفع خرابی بک لایت تلویزیون جی پلاس

تلویزیون‌های ال ای دی از بک لایت استفاده می‌کنند. بک لایت، نور زمینه‌ی تلویزیون را ایجاد می‌کند و موجب بهتر دیده شدن تصاویر می‌شود. در صورت خرابی بک لایت تلویزیون، شما نمی‌توانید تلویزیون را تماشا کنید و با صفحه‌ای تاریک مواجه می‌شوید.

گاهی اوقات، یک یا چندتا از لامپ‌های بک لایت تلویزیون می‌سوزند و این مشکل می‌تواند یکی از دلایل ایجاد لکه سیاه روی صفحه تلویزیون باشد.

در این شرایط، بار این لامپ‌های سوخته روی دوش لامپ‌های سالم قرار می‌گیرد و به آن‌ها فشار می‌آید. همین وضع می‌تواند کاری کند که بک لایت به‌کل خراب شود.