ریموت کنترل‌ها یکی از محصولات بسیار کاربردی برای استفاده از قابلیت‌های تلویزیون‌ها هستند که تمامی تلویزیون‌ها به آن مجهز هستند. در قسمت جلوی تلویزیون‌های تی سی ال سنسوری تعبیه شده‌ است که به کمک آن می‌توان از راه دور تلویزیون تی سی ال را کنترل نمود. گاهی اوقات ممکن است شما در استفاده از کنترل تلویزیون تی سی ال دچار مشکل شوید. برای رفع این مشکل به شما پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

عیب‌یابی اولیه کنترل تلویزیون تی سی ال:

 برای شناسایی علت کار نکردن چشمی تلویزیون تی سی ال، ابتدا اطمینان حاصل نمایید که تلویزیون شما از فناوری IR استفاده نموده و از فناوری‌های دیگری مانند بلوتوث یا Wi-Fi استفاده نمی‌کند. برای کسب اطلاعات شما می‌توانید به بررسی دفترچه راهنمای کنترل تلویزیون  تی سی ال بپردازید. همچنین برای اطمینان می‌توانید لبه جلویی کنترل را چک کنید. شما در این ناحیه باید با یک لامپ کوچک در لبه جلویی کنترل روبه‌رو شوید.

 مطمئن شوید که کنترل از راه دور مناسبی را برای تلویزیون در اختیار دارید. برای این کار از کنترلی که همراه خود دستگاه است، استفاده کنید. پشت کنترل‌ها نام شرکت سازنده تلویزیون ثبت شده است.
همچنین شما می‌توانید با دقت دفترچه راهنمای کنترل تلویزیون تی سی ال را مطالعه کنید.

 

تلویزیون را خاموش کنید.سپس یک مینی دوشاخه هدفون را به جک خروجی کنترل از راه دور که در پشت برخی از مدل‌های تلویزیون قرار دارد، وصل کنید.تلویزیون را روشن کنید و مینی دوشاخه هدفون را از جک بیرون بکشید تا محدودکننده‌ای که باعث غیرفعال‌شدن سنسور ریموت می‌شود، پاک شود.

 سنسور IR تلویزیون تی سی ال را پیدا کنید. اگر نتوانستید آن را پیدا کنید، به دفترچه راهنمای کاربر مراجعه کنید.
سنسور ریموت را در معرض هوای فشرده قرار دهید تا هرگونه آلودگی از روی آن پاک شود. به این منظور می‌توانید یک سواپ پنبه را در الکل مقطر مرطوب کنید. با سواپ پنبه‌ اطراف سنسور از راه دور را پاک کنید.

شما با استفاده از یک پارچه تمیز و بدون پرز و آغشته به الکل نیز می‌توانید به‌آرامی جلوی سنسور ریموت را پاک کنید.برای حذف آلودگی و تمیز کردن چشمی تلویزیون تی سی ال، ابتدا تلویزیون را خاموش کنید و سپس با استفاده از یک پیچ‌گوشتی جواهرسازی لبه صاف، سنسور کنترل را از تلویزیون جدا کنید.برای این کار نوک پیچ‌گوشتی لبه صاف را با دقت در درز بین سنسور از راه دور و تلویزیون قرار دهید.با تکان‌دادن نوک آن سنسور کنترل از تلویزیون جدا می‌شود. سپس سنسور را با یک حرکت محکم اما ملایم از تلویزیون بیرون بکشید.

کانکتور سنسور از راه دور را از درگاه اتصال تلویزیون جدا کرده و یک سواپ پنبه‌ای را به الکل مقطر آغشته کنید. سپس انتهای کانکتور سنسور از راه دور را با سواپ پنبه‌ای مالش داده و انتهای درگاه اتصال داخل تلویزیون را هم با دستمال پنبه‌ای مالش دهید.

در نهایت پورت اتصال داخل تلویزیون را با هوای فشرده خارج کنید و کانکتور سنسور از راه دور را دوباره در درگاه اتصال داخل تلویزیون قرار دهید.سنسور کنترل از راه دور را داخل تلویزیون فشار دهید تا به‌خوبی در موقعیت خود قرار بگیرد و صدای جا خوردن آن شنیده شود.سپس تلویزیون را روشن کنید. توجه داشته باشید که به‌صورت ناخودآگاه به سنسور ریموت آسیب نرسانید؛ وگرنه باید آن را با سنسور جدید تعویض کنید.

تعمیر ریموت کنترل تلویزیون تی سی ال

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص خرابی کنترل تلویزیون تی سی ال این است که آن را در نزدیکی یک رادیو قرار داده و دکمه‌ روشن یا خاموش را فشار دهید، اگر در این زمان، صدای رادیو دچار اختلال یا نویز شد، می‌توان نتیجه گرفت که کنترل به‌درستی کار می‌کند.

روش دوم این است که اگر کنترل با امواج مادون‌قرمز کار می‌کند، با استفاده از دوربین گوشی خود آن را مشاهده کنید.

به این صورت که کنترل را درست مقابل دوربین گوشی بگیرید و دکمه روشن یا خاموش آن را فشار دهید، آنگاه اگر کنترل سالم باشد، از صفحه موبایل خود نور قرمز رنگی را مشاهده خواهید کرد.

کنترل تلویزیون‌ تی سی ال را در فاصله حدود ۴ فوت (۱۲۱ سانتی‌متر) از تلویزیون بگیرید و دکمه روشن و خاموش را فشار دهید.

اگر با این کار تلویزیون روشن نشد، ایراد می‌تواند از باتری‌ها باشد. باتری‌های ضعیف می‌توانند بر قدرت سیگنال تأثیر بگذارند.

محفظه باتری ریموت کنترل را باز کنید. باتری‌های تازه را در محفظه باتری قرار دهید و دوباره امتحان کنید. در این شرایط تمیز کردن کنترل تلویزیون می‌تواند کمک‌کننده باشد.