یکی از موارد آزار دهنده در برخی ازیخچال‌ها با گذشت زمان، سرو صدای این دستگاه‌ها است. خوشبختانه یخچال‌های اسنوا دارای صدای آزار دهنده‌ای نیستند؛ بنابراین در صورت وجود هرگونه صدای آزار دهنده به شما توصیه می‌کنیم این موضوع را هرچه سریع‌تر پیگیری کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی علل صدای یخچال اسنوا و روش برطرف کردن آن بپردازیم.

 

۱. علل صدای مداوم و آرام یخچال اسنوا

این نوع صدا در یخچال‌ها، صدایی کاملاً طبیعی و نشانگر عملکرد صحیح دستگاه شما است. در واقع این صدا، صدای کمپرسور یخچال اسنوا است که بین ۶۰ تا ۸۰ درصد مواقع روشن می‌شود.

۲. علل صدای بلند یخچال اسنوا

اگر یخچال فریزر اسنوای شما شروع به تولید صداهای بلند و غیر عادی کرد، ابتدا باید منبع صدا را بیابید. درب یخچال اسنوا را باز کنید اگر بعد از انجام این کار صدا بلندتر باشد، به احتمال زیاد مشکلی در فن گردشی یخچال شما وجود دارد. اگر متوجه تغییری نشدید کمپرسور را از نظر سروصدا بررسی کنید.

۳. صدای اصطکاک یخچال اسنوا

اگر یخچال فریزر اسنوای شما دارای قابلیت ضد یخ زدگی است و شما صدای خراش از آن می‌شنوید این موضوع نشان‌دهنده تجمع یخ در اطراف یکی از فن‌های دستگاه است. اگر این‌طور باشد متوجه خواهید شد که یخچال شما آن‌قدر که باید خنک نیست. در این حالت ممکن است موتور فن معیوب شده باشد. ابتدا فن‌ها را قبل از تماس با تعمیرکار بررسی کنید.

برای رفع این صدا ابتدا یخچال اسنوا را خاموش کنید. سپس آلودگی یا تجمعی که ممکن است جریان هوا را مختل کند و مانع حرکت فن شود را بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه انسداد، از یک برس نرم برای برداشتن آنها استفاده کنید. برق را دوباره وصل کنید و اگر صدا ادامه داشت، فن را تعویض کنید

۴. صدای لق شدگی در یخچال اسنوا

در صورتی که ظرف تخلیه زیر یخچال اسنوای شما شل شده باشد صدایی آزاردهنده لق شدگی از یخچال به گوش می‌رسد. برای رفع این مشکل تنها کاری که باید انجام دهید این است که ظرف تخلیه را با چسب نواری محکم در جای خود بچسبانید.

۵. صدای چکه کردن آب در یخچال اسنوا

این صرفاً صدای چکه کردن آب یخ‌زده داخل ظرف زیر یخچال اسنوای شماست؛ بنابراین جای نگرانی نیست.

چگونه صدای یخچال اسنوا را از بین ببریم؟

۱. منبع صدا را شناسایی کنید.

آیا صدا از پشت، پایین یا داخل یخچال اسنوا می‌آید؟ اگر صدا از پایین دستگاه به گوش می‌رسد ظرف تخلیه احتمالاً شل شده است. صداهای بلندی که از پشت دستگاه می‌آیند می‌تواند نشان دهنده مشکل در تایمر یخ زدایی، فن کندانسور یا کمپرسور باشند. اگر صدای بلند از داخل یخچال شما می‌آید قسمت خراب احتمالاً فن اواپراتور است که هوا را در فریزر و یخچال به گردش در می‌آورد.

۲. ظرف تخلیه دستگاه را محکم کنید.

اگر ظرف تخلیه شل شده باشد باعث ایجاد صداهای بلند از پایین یخچال شما می‌شود. راه حل این مشکل آسان است. تنها باید ظرف یخچال اسنوا را با ابزارهای موجود در جای خود محکم کنید.

۳. تایمر یخ زدایی آسیب دیده را شناسایی کنید.

اگر صدایی که از یخچال اسنوا می‌شنوید؛ مانند صدای تیک تاک یا خراشیدن باشد ممکن است تایمر یخ زدایی معیوب باشد. وجود یخ زدگی در محفظه‌های یخچال و فریزر را بررسی کنید که نشانه‌ای از خرابی تایمر است. سپس توجه کنید که آیا یخچال اسنوا فقط یک یا دو بار در روز، حدود یک ساعت، صدای بلند تولید می‌کند یا خیر؟ این علامت دیگری است که نشان می‌دهد تایمر یخ زدایی باید تعویض شود.

۴. فن کندانسور یخچال اسنوا را بررسی کنید.

همه یخچال‌ها دارای فن کندانسور نیستند. اگر یخچال اسنوای شما فن کندانسور دارد در قسمت بیرونی پشت یخچال به دنبال آن باشید. در حالی که یخچال را از برق کشیده‌اید فن کندانسور و دریچه‌های لاستیکی را از نظر ساییدگی و پارگی بررسی کنید. از یک برس نرم برای تمیز کردن کثیفی‌ها و زباله‌هایی که ممکن است مانع عملکرد فن موتور کندانسور شوند استفاده کنید.

۵. فن اوپراتور دستگاه را بررسی کنید.

برای اینکه ببینید آیا فن اواپراتور باعث صدای بلند یخچال می‌شود یا نه کافی است کلید لامپ را در فریزر فشار دهید. اگر فن اواپراتور معیوب باشد صدا بلندتر می‌شود. فن را بررسی کنید تا میزان آسیب دیدگی را ببینید. فن اواپراتور که در پشت قسمت فریزر در داخل یخچال قرار دارد در پشت پانل با پیچ یا گیره قابل دسترسی است. در حالی که پریز یخچال را از برق جدا کرده‌اید تیغه فن را با دست خود بچرخانید تا ببینید آیا به خوبی کار می‌کند یا خیر. سیم‌ها، گیره‌ها و سایر اجزاء را از نظر نشانه‌های ساییدگی و پارگی بررسی کنید. اگر تیغه فن آزادانه حرکت نمی‌کند یا علائم دیگری از آسیب یا خوردگی وجود دارد ممکن است نیاز به تعویض فن و قطعات اطراف آن باشد.