شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای برداشتن مواد غذایی به سراغ فریزر یخچال اسنوا بروید اما بفهمید که تمامی مواد در یخچال آب شده و  خراب شده‌اند. قطعاً این موضوع بسیار آزار دهنده و نگران‌کننده‌ای است که باید هرچه سریع‌تر به رفع آن پرداخت. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی علت آب شدن مواد در فریزر اسنوا بپردازیم و روش‌های برطرف کردن این مشکل را نیز معرفی کنیم پس پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

علت آب شدن مواد در فریزر اسنوا چیست؟

۱. یخ زدن اپراتور یخچال اسنوا

گاهی اوقات این مشکل ممکن است به دلیل یخ زدگی سیم‌های موجود در اپراتور یخچال ایجاد شود. این اختلال معمولاً به علت نشتی گاز خنک ‌کننده، معیوب بودن سیستم دیفراست و… ایجاد شود. وقتی ‌که اپراتور دستگاه یخ می‌زند، باعث ایجاد اختلال در سیکل خنک ‌سازی یخچال اسنوا می‌شود. برای رفع این مشکل ابتدا باید دستگاه را از برق خارج کنید و اجازه دهید که یخ‌های روی سیم‌پیچ کاملاً آب شوند.

۲. فرسودگی لاستیک درب یخچال فریزر اسنوا

یکی دیگر از دلایل این مشکل، خرابی و فرسودگی لاستیک یخچال اسنوا است. در صورتی که این لاستیک از جایگاه خود جدا شده یا این ‌که پاره شده باشد، درب یخچال فریزر اسنوا به خوبی بسته نمی‌شود و گرما به داخل آن نفوذ می‌کند.

۳. اختلال در چرخه انجماد یخچال اسنوا

یکی از اصلی‌ترین علل کاهش دمای داخل یخچال اسنوا وجود مشکل در اجزای الکتریکی دستگاه هست. زمانی که عملکرد یکی از قطعات به درستی نباشد، دما دستگاه بیش از حد کاهش یا افزایش می­کند. در چرخه انجماد قطعاتی همانند کمپرسور، سنسور دما، برد اصلی و ترموستات نقش دارند. معیوب شدن هریک از این قطعه‌ها سبب شده تا چرخه انجماد به درستی در دستگاه صورت نگرفته و مواد غذایی آب شوند.شما می‌توانید جهت بررسی و مطمئن شدن از سلامت اجزای الکتریکی یخچال از ابزاری به نام مولتی­متر استفاده کنید. همچنین می‌توان با استفاده از این ابزار متوجه وجود مشکل در سیم‌کشی یخچال فریزر نیز شد. چنانچه هریک از قطعات الکتریکی دستگاه خراب شده باشند، لازم است تا هرچه سریع‌تر برای تعمیر یا تعویض آن‌ها از یک تعمیرکار یخچال حرفه‌ای کمک بگیرید.

۴. آلودگی سیم پیچ کندانسور

یکی دیگر از مشکلاتی که علت آب شدن مواد در فریزر محسوب می‌شود، کثیفی سیم پیچ کندانسور است. درواقع به لوله‌هایی که در یکدیگر پیچیده و در بخش پشتی یخچال فریزر قرار دارند، سیم پیچ گفته می‌شود. به طور معمول دمای این قطعات بالا است، زیرا وظیفه اصلی آن‌ها دفع گرما از دستگاه است.

۵. خرابی کمپرسور

از دیگر دلایل اصلی این‌که مواد غذایی در فریزر یخچال اسنوا آب می‌شوند، معیوب بودن کمپرسور است. همان‌طور که در بخش‌ اول به این موضوع اشاره کردیم، کمپرسور یا همان موتور در دستگاه نقش مهمی را ایفا می‌کند. این قطعه سبب‌ساز جریان گاز خنک کننده در یخچال است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بخش عمده‌ای از هوای خنک داخل یخچال به کمپرسور بستگی دارد.

۶. عدم تنظیم ترموستات

در برخی اوقات تنظیم نبودن ترموستات می‌تواند علت آب شدن مواد در فریزر باشد. البته که برطرف کردن این مشکل بسیار راحت بوده و خود شما نیز می‌توانید  درجه این قطعه را تنظیم کنید. درصورتی‌که متوجه کاهش سرما در یخچال فریزر شدید، می‌توانید درجه ترموستات را بالا ببرید. این کار در فصل تابستان حتماً باید انجام شود.

اما اگر پس از بالابردن درجه ترموستات یخچال فریزر همچنان گرم باشد، به احتمال زیاد خود قطعه خراب بوده و بایستی تعمیر یا تعویض شود.

۷. خراب شدن فن اپراتور یخچال اسنوا

فن اپراتور وظیفه دارد تا هوا را در یخچال فریزر به گردش درآورد. اگر این قطعه خراب شده باشد، فرایند خنک سازی و دیفراست انجام نخواهد شد. این قطعه در قسمت پشتی دستگاه و دقیقاً در نزدیکی اپراتور  قرار دارد. برای بررسی سلامت این قطعه کافی است تا به صدای آن گوش دهید. اگر صدایی از این قطعه نشنیدید، بدین معناست که فن اپراتور خراب بوده یا شل شده است. البته که خراب بودن فن می‌تواند بنا به دلایل دیگری نیز باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به معیوب بودن برد اصلی اشاره کرد.

۸. معیوب شدن تایمر یخ ‌زدا

در واقع فرایند یخ‌زدایی کاملاً به این تایمر بستگی دارد. این قسمت هر ۲۴ ساعت یکبار کار می‌کند تا عملیات دیفراست در یخچال صورت گیرد. طی این فرایند کمپرسور دستگاه حدود نیم ساعت خاموش شده تا یخ‌های موجود در بخش‌های مختلف آب شوند.

اگر تایمر یخ‌زدایی معیوب بوده و یا کاملاً از کار افتاده باشد، یخ‌ها روی اپراتور افزایش یافته و دیگر فرایند دیفراست صورت نمی‌گیرد. البته در برخی اوقات نیز ممکن است کمپرسور بعد از خاموش شدن دیگر روشن نشده در نتیجه فضای داخل یخچال فریزر گرم شود؛ بنابراین اگر متوجه شدید که مواد غذایی داخل فریزر یخچال اسنوا شل شده و یا در حال خراب شدن هستند، می‌توانید تایمر یخ ‌زدا را مورد بررسی قرار دهید.