زندگی امروزی و کار در ادارات ما را به کار با مایکروویوها وابسته کرده است. به کمک مایکروویوها ما می‌توانیم غذا را در مدت‌زمان کمی گرم کنیم و یا انواع و اقسام غذاها را تهیه کنیم. یکی از مشکلات عمده و رایجی که در استفاده از مایکروویوها وجود دارد، خرابی مایکروویو به دلیل استفاده ی نامناسب از دستگاه است. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی روش‌هایی برای افزایش طول عمر مایکروویوها بپردازیم.

چه‌کار کنیم مایکروویو خراب نشود؟

1.      بررسی عملکردی مایکروویو

یکی از مهم‌ترین کارها که به افزایش طول عمر دستگاه شما کمک زیادی می‌کند، بررسی و چک عملکردی دستگاه است. در کل شما باید این اطمینان را به دست آورید که دستگاه مایکروویو شما به‌درستی کار می‌کند و اختلال خاصی در کارکرد آن وجود ندارد. برای این کار به شما توصیه می‌کنیم گاهی اوقات سلامت قطعات مختلف مایکروویو را مانند تایمر، دماسنج و پنل چرخشی مورد بررسی قرار دهید.

2.      استفاده از ظروف مخصوص مایکروویو

یکی از راه کارهایی که به افزایش طول عمر مایکروویو شما کمک می‌کنیم، استفاده از ظروف شیشه‌ای یا سرامیکی برای پخت یا گرم‌کردن مواد غذایی است. همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم هرگز از ظروف فلزی برای گرم‌کردن غذا در مایکروویو استفاده نکنید، زیرا در چنین وضعیتی امکان انفجار ظروف شما وجود دارد. اکثر کمپانی‌های  تولید مایکروویو معمولاً پیش از هر چیز به مشتریان خود توصیه می‌کنند که از ظروف شیشه‌ای یا سرامیکی برای کار با دستگاه استفاده کنند.

3.      استفاده از زمان‌بندی مناسب برای کار با دستگاه

زمان‌بندی مناسب برای کار با مایکروویو یکی دیگر از رازهای طول عمر مایکروویو است. همان‌طور که می‌دانید مواد غذایی مختلف به روش‌های گوناگون گرم می‌شود و مدت‌زمان مشخصی برای همه مواد غذایی وجود ندارد. مثلاً سوپ‌ها و غذاهای مایع در مقایسه با گوشت یا سیب‌زمینی با سرعت بالاتری گرم می‌شود برای همین بهتر است که غذاهای مایع را با دمایی پایین‌تر و مدت‌زمان بیشتر گرم کنید تا کیفیت آن‌ها به‌خوبی حفظ شود.

4.      استفاده از درپوش برای گرم‌کردن غذا

به شما توصیه می‌کنیم برای گرم‌کردن غذاها هرگز مواد غذایی را بدون پوشش داخل مایکروویو قرار ندهید. ظروف شیشه‌ای، سرامیکی یا پلاستیکی مخصوص مایکرویو دارای سرپوش بوده و از این لحاظ مشکلی ندارند. سعی کنید برای گرم‌کردن مواد غذایی بدون درپوش از یک حوله کاغذی استفاده کنید.

5.      تمیزکردن دستگاه

یکی دیگر از ترفندهای افزایش طول عمر مایکروویو تمیزکردن دستگاه است. به شما توصیه می‌کنیم مایکروویو خود را همیشه تمیز کنید؛ زیرا این امکان وجود دارد که هرگونه غذای باقی‌مانده وارد غذای بعدی شما شود. برای تمیزکردن مایکروویوتان می‌توانید کمی شوینده را با آب گرم مخلوط کرده و با استفاده از یک ‌پارچه تمیز تمامی سطوح مایکروویو را تمیز کنید. همچنین می‌توانید از حوله کاغذی برای تمیزکردن آن‌ها بهره ببرید.