مایکروویو ها و سولاردام ها از پرکاربردترین لوازمی هستند که پخت و گرم کردن انواع مواد غذایی را در کمترین زمان ممکن انجام می دهند. خرید جهیزیه یکی از کارهای سخت است که باید با دقت زیادی انجام شود. یکی از دوراهی های بزرگ در خرید جهیزیه، دوراهی بین خرید مایکروویو یا سولاردام است. در ادامه با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که کدام دستگاه مناسب تر است.

مایکرویوها چگونه کار می کنند؟

دررابطه‌با عملکرد مایکروویوها باید به این موضوع اشاره کرد که تمامی مایکروویوها کلیه ی عملیات پخت‌وپز و گرم کردن غذا را  به کمک اشعه انجام می‌دهند. استفاده از اشعه در این کار موجب افزایش سرعت پخت‌وپز نسبت به اجاق‌گازها می‌شود که همین امر موجب افزایش محبوبیت مایکروویوها شده است.

سولاردام ها چگونه کار می کنند؟

دررابطه‌با نحوه عملکرد سولاردام‌ها باید به این موضوع اشاره کرد که سولاردام‌ها عملکردی مشابه با مایکروویوها دارند با این تفاوت که در این دستگاه‌ها المنت‌های نوری (element) نیز به‌کاررفته است. معمولاً در قسمت بالایی سولاردام‌ها، یعنی بالای محفظه پخت، هیتری زغالی وجود دارد که به آن المنت نوری دستگاه گفته می‌شود.

درون المنت نوری سولاردام‌ها، رشته‌های زغال تعبیه شده است که این رشته‌ها امواجی تولید می‌کند که حرارت زیادی دارند و می‌توانند در عمق بالاتری از مواد غذایی وارد شوند. اما تنها در قسمت بالایی محفظهٔ پخت غذا نیست که بین سولاردام و مایکروویوها تفاوت وجود دارد، در کف سولاردام‌ها هم سیستمی موسوم به مگا هیتر (mega-heater) وجود دارد که دارای چند نوع هیتر هالوژنی و سرامیکی است.

هیترهای تعبیه شده در سولاردام‌ها هم وظیفه انتقال گرما و حرارت را به مادهٔ غذایی را دارد. با این اوصاف شاید بتوان گفت که سولاردام نسخهٔ مجهزتری از مایکروویوها است. بااین‌حال بازهم زود است که در دوراهی مایکروویو یا سولاردام به انتخابی قطعی برسیم. پس هنوز با ما همراه باشید.

کدام دستگاه را برای جهزیه بخریم؟

با توجه به بررسی آمار فروش مایکروویو و سولاردام‌ها و در میان نظرات کسانی که بهترین مایکروویو و سولاردام را خریده و تجربهٔ کار با آنها را دارند به این نتیجه می‌رسیم که سولاردام‌ها به‌طورکلی از مایکروویو کاربردی‌تر است و ساختاری که دارد و از آن برایتان گفتیم، امکان پخت‌وپز با سرعت تر و باکیفیت‌تر مواد غذایی مختلف را فراهم می‌کند. اما اگر کسی در منزل، یک اجاق‌گاز صفحه‌ای باکیفیت داشته باشد، خرید مایکروویو برایش کفایت می‌کند.

در نهایت باید گفت که قیمت سولاردام از مایکروویو بیشتر است و همین مورد می‌تواند تأثیر زیادی در حین خرید چنین دستگاه‌هایی بر تصمیم شما بگذارد. برای مثال اگر اجاق گازی مجهز دارید و می‌خواهید که در خرید وسیله‌ای دیگر (مایکروویو یا سولاردام) هزینهٔ خیلی زیادی صرف نکنید، بهتر است به سراغ مایکروویو بروید؛ چون هرچند که مایکروویوها هم ارزان نیستند؛ اما نسبت به سولاردام‌ها قیمت کمتری دارند.