قطعا شما بارها با این موضوع مواجه شده اید که پس از اینکه چای را از چای ساز درون استکان میریزید متوجه تشکیل شدن یک لایه چربی روی چای‌ تان شدید . در گذشته می‌ گفتیم که علت این موضوع عدم کیفیت آب منطقه می باشد. اما پس از مدتی مشخص شد که این موضوع هیچ ربطی به آب لوله کشی ندارد و علت چیز دیگری است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم

علل تشکیل لایه چربی روی چای چیست؟

این علت‌ها به 3 بخش تقسیم میشن. قسمت اول مرتبط با صنعت لوازم خانگی و خرید درست چای ساز و کتری برقی است. قسمت دوم مرتبط با نوع دم آوری چای و قسمت سوم مرتبط با کیفیت آب است.

1- جنس چای ساز را بررسی کنید.

-          بدنه کتری و قوری : در صورتی که شما قصد خرید چای ساز دارید نه کتری قوری گازی، باید حتما دقت کنید در حد امکان چای سازی را که خریداری می کنید دارای قوری از جنس پیرکس باشد.

-          توری نگهدارنده تفاله یا چای خشک : همانطور که می دانید محفظه‌ ای که درون قوری شما قرار داده شده وظیفه‌ ی نگهداری چای خشک رو دارد. گاهی اوقات فلز این قطعه موجب ایجاد لایه چربی بر روی چای می شود که در این صورت پیشنهاد می کنیم آن را از قوری جدا کنید.

2- نظافت چای ساز را رعایت کنید.

به شما پیشنهاد می کنیم به هیچ وجه چای ساز برقی را با اسکاچ نشویید. منظور از اسکاچ هر وسیله نظافتیه که از قبل با چربی تماس داشته. به این علت که تمام ظروف تا حدودی از چربی رو به خودشون میگیرن ولی قابل رویت نیست.

سعی کنید داخل کتری برقی تان همیشه آب سرد بریزید و هیچوقت از آب گرم استفاده نکنید. به این دلیل که آب گرم از مجاری و کشی آبگرمکن یا پکیج شما میگذره. این مسیر لوله ‌کشی پر از املاح آهکی شکل شده‌ است و باعث لایه چربی و هم به اندازه کاملا محسوسی عطر و طعم چای شما رو خراب میکنه.علت بعدی، گفته شده که چای کهنه بعلت گذشتن مدتی از عمرش باعث آزاد شدن مولکول چربی میشه.

3- آب لوله کشی و چای

توی استانداردهای بین المللی متاسفانه آب شرب کشور ما دارای رتبه بسیار پایینیه از لحاظ املاح غیر استاندارد و معلق. این مشکلات رو توی جاهای دیگه خونه هم میبینید. مثل لک شدن و سفیدک زدن ظروف توی ماشین ظرفشویی. همونطوری که در بالا گفتیم منطقه با منطقه توی یک شهر هم آب شرب متفاوتی هست. اگر که شما توی ماشین ظرفشویی تون هم این مشکل رو دارید که دیگه 100 درصد آب منطق‌تون وضعیتی خوبی نداره.

روش رسوب زدایی کتری برقی و چای ساز

یک لیوان سرکه داخل کتری یا چای ساز بریزید و تا جایی که خط رسوبات رو فرا بگیره مابقی رو آب بریزید. دستگاه رو روشن کنید و اجازه بدید چایساز بارها بجوشد. برای کتری های گازی توصیه میکنیم 1 ساعت روی گاز بجوشانید. اما خوب برای چایساز برقی منطقی نیست. فشار زیادی به دستگاه میاد. میتونید یکم سرکه رو بیشتر کنید و در طول روز در حدود 6 یا 7 بار بزنید دستگاه بجوش بیاد و آب کمی حرارتش افت کنه و مجددا بزنید بجوشد. اگر پشت سرهم این کار رو انجام بدید یعنی زمانی که هنوز آب جوشه چایساز رو روشن کنید ، المنت عمل میکنه و دستگاه زود خاموش میشه و کارایی رسوب زدایی افت میکنه.

بعد از اینکه به این تعداد جوشید. رسوبات خیلی سست میشن و با یک برس نرم روی اونها رو بسایید و بشویید. بعد از اون 2 تا 3 بار با آب معمولی بجوشانید تا بوی سرکه از چایساز خارج بشه.

حتما درب یا پنجره رو باز بگذارید تا بوی تند و تیز سرکه افراد خونه رو اذیت نکنه.