آشپزخانه ها یکی از مهم ترین قسمت های هر خانه است که تجهیز آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از لوازم بسیار کاربردی برای آشپزی در آشپزخانه های کوچک امروزی، هودهای آشپزخانه می باشد. هودها وسایل پر کاربردی هستند که نقش مستقیمی در خوشمزه تر شدن غذا ایفا نمی کند اما با این حال در کاهش بوی روغن، دود، بخار و ... تاثیر زیادی دارد.

از مزایای یک هود آشپزخانه با کیفیت می توان به قدرت مکش بالا، کارایی، سر و صدای کم و قیمت مناسب آن است. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که هودهای با کیفیت چه تفاوتی با هود های معمولی در بازار دارند؟ در جواب به این سوال باید گفت که هودهای با کیفیت و استاندارد طول عمر بالاتری دارند ولی در صورت خرابی نیز، امکان تعمیر هود آشپزخانه وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی انواع هود آشپزخانه برای منازل ایرانی بپردازیم.


در خرید هود آشپزخانه چه فاکتوری مهم تر است؟


همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، نصب یک هود با کیفیت در تهویه هوای منزل تاثیر بسزایی دارد. اما شکل ظاهری هود یکی از موارد اولیه ای است که اکثر افراد در خرید هود به آن توجه ویژه ای می کنند. معمولا لوازم آشپزخانه اوپن می بایست دارای ظاهری جذاب و هماهنگ با دیگر عناصر یک خانه باشند. برای خرید هود آشپزخانه به شما توصیه می کنیم جنس و رنگ هود را متناسب با طراحی داخلی انتخاب کنید تا ارتباط بصری لوازم آشپزخانه حفظ شود. انواع هود بین کابینتی، دیواری، جزیره ای، شیب دار و ... توسط تولید کننده های داخلی و خارجی در بازار موجود است. در ادامه برخی از رایج ترین هودهای آشپزخانه را معرفی می کنیم.



انواع هود آشپزخانه زیر کابینتی:

یکی از ساده ترین و قدیمی ترین هودهای موجود در بازار، هودهای زیر کابینتی می باشند. این مدل از هود طرز کار ساده ای دارد و انواع قدیمی تر آن دارای دو دکمه روشن و خاموش و دور موتور می باشند. مدل های جدید تر هودهای زیر کابینتی مجهز به برد نیز می باشد. هود تک موتوره و دو موتوره زیر کابینتی در اندازه های متنوع هماهنگ با سایز گاز در بازار به فروش می رسد. این هودها فضای کمتری اشغال می کنند و دارای بخش های پیچیده ای نیستند. اما در نظر داشته باشید که هود زیر کابینتی در مقایسه با مدل های جدیدتر قدرت مکش کمتری دارد و موقع روشن شدن صدای زیادی ایجاد می کند.


انواع هود دیواری:

معمولا این مدل از هودهای آشپزخانه به دیوار بالای اجاق گاز نصب می شود این در حالی است که هود زیر کابینتی به بدنه کابینت اتصال پیدا می کند. یکی از بزرگترین تفاوت های بین هود دیواری و زیر کابینتی طریقه نصب آن است. به شما توصیه می کنیم حتما موقع ساخت کابینت آشپزخانه لازم است تا فضای خالی برای نصب هود دیواری در نظر گرفته شود. محل نصب این هود دقیقا مجاور لوله خروجی هوا بوده و بخارات غذا توسط لوله به خارج هدایت می شود. نکته جالب توجه در مورد هود دیواری این است که طراحان این وسیله را به عنوان یکی از عناصر دکوراتیو در دکوراسیون آشپزخانه در نظر می گیرند. به دلیل اینکه همه قسمت های هود در دید قرار دارد شکل ظاهری و طرح آن روی هماهنگی دکوراسیون تاثیر خواهد داشت.


هود شیبدار آشپزخانه:

این مدل از هود یکی دیگر از پرفروش ترین هودهای بازار از لحاظ مناب بودن قیمت هود آشپزخانه است که قابلیت حرکت و تغییر زاویه را دارد. از لحاظ کارکرد این مدل از هود آشپزخانه تفاوتی با دیگر هودها ندارد ولی در مقایسه با هود شومینه ای، قدرت مکش هود شیبدار به مراتب کمتر است. در مقایسه با هود زیر کابینتی، صدای این مدل هود بسیار کمتر است و همین موضوع موجب شده تا تقاضا برای نصب هود آشپزخانه شیب دار بیشتر باشد. یکی از اصلی ترین مزیت های این محصول در طول عمر بالای آن است. موتور هود از منبع حرارتی دور است و به این ترتیب نیاز به تعمیرات هود آشپزخانه در طول زمان به مراتب کمتر است.


چگونه اشکالات هود آشپزخانه را برطرف کنیم؟

·         هود شومینه ای در آشپزخانه


یکی دیگر از مدل های مرسوم در بین هودهای آشپزخانه، هودهای شومینه ای می باشند. برای نصب این مدل هود هم دیوار بالای گاز و هم سقف، مناسب ترین محل به حساب می آید. از لحاظ کارایی این هود شباهت به انواع هود زیر کابینتی دارد ولی از نظر ظاهری بزرگتر و بلندتر از مدل های قدیمی است. هود شومینه ای فضای بیشتری اشغال می کند ولی بسیار کاربردی تر از مدل های قدیمی است. موتور هود شومینه ای بسیار پر قدرت بوده و مکش فوق العاده ای دارد. این وسیله مجهز به برد الکتریکی و صفحه نمایش است که تنظیمات دور موتور، مکش، سنسور دود و ... را کنترل می کند. هود شومینه ای از فلزات مقاوم در برابر حرارت ساخته شده و در برابر رطوبت و دما مقاومت زیادی دارد.

·         انواع هود آشپزخانه ای جزیره


یکی از اصلی ترین تفاوت های این مدل هود با سایر مدل های معرفی شده در نوع خروج دود و بخارات است. هودهای جزیره ای به سقف آویز می شود و دارای لوله خروجی نیست. در واقع از فیلتر ذغالی برای خروج چربی و روغن استفاده می شود. در مقایسه با هود شومینه ای، قدرت مکش هود جزیره ای کمتر است. برای داشتن مکش مناسب باید فاصله هود و اجاق گاز در حد استاندارد باشد. این طرح از مدل های مدرن هود آشپزخانه است که ویژه آشپزخانه های امروزی ساخته شده است. در بسیاری از خانه ها فضایی برای نصب هود وجود ندارد و لوله خروج دود هم در دیوار نصب نشده. از نظر ظاهری این هود بسیار شکیل طراحی شده و دکوراسیون آشپزخانه را متحول می کند. همانطور که در تصویر زیر مشخص است نباید بیش از حد هود را به اجاق گاز نزدیک کرد.