گازهای رومیزی درحال حاضر یکی از محبوب ترین مدل های اجاق گاز می باشد که در اکثر آشپزخانه های مدرن امروزی به وفور یافت می شود. در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا نحوه صحیح استفاده از اجاق گاز صفحه‌ای را به شما آموزش دهیم تا طول عمر اجاق گاز صفحه ای شما افزایش پیدا کند.

1.      همیشه پیش از قرار دادن قابلمه ، گاز را روشن کنید.

یکی از اقدامات مهمی که باید پیش از شروع کار با اجاق گاز صفحه ای انجام دهید، روشن کردن گاز پیش از قرار دادن قابلمه است. معمولا علت این کار این است که زمانی که شما قابلمه را بروی سطح اجاق گاز صفحه ای قرار می ‌دهید، به علت فاصله کمی که با شلعه دارد و مانع از رسیدن اکسیژن می ‌شود، می‌تواند خطر منفجر شدن و یا دیر روشن را به همراه داشته باشد.

2.      از کشیدن قابلمه بر روی اجاق گاز صفحه ‌ای بپرهیزید.

در هنگام گذاشتن یا برداشتن قابلمه یا هر ظرف دیگری که مورد استفاده شما است از روی صفحه اجاق گاز صفحه ای، به این نکته باید توجه داشته باشید که برای جلوگیری از لب پر شدن چدنی‌های اجاق گاز صفحه‌ا ی، باید از کشیدن قابلمه خودداری کنید و کل ظروف را مستقیما از روی گاز بردارید.

3.      از مواد شوینده ی مناسب گاز استفاده کنید.

یکی از مهم ترین نکاتی که برای افزایش طول عمر اجاق گاز صفحه ای وجود دارد، روش تمیز کردن اجاق گاز صفحه ای است. به شما پیشنهاد می کنیم هرگز برای تمیز کردن سپری ‌های اجاق گاز صفحه‌ ای از سیم ظرفشویی و اسکاچ استفاده نکنید. برای تمیز کردن این قسمت از اجاق گاز صفحه ای توصیه می کنیم که از محلولی شامل جوش شیرین، سرکه و آبلیمو استفاده کنید. این محلول به سرعت چربی های گاز را از بین می برد و هیچ گونه آسیبی به آن وارد نمی کند.

برای تمیز کردن شیشه ‌ی روی اجاق گاز های صفحه ‌ای شیشه ای  به هیچ عنوان از گاز پاک کن‌ های آنزیم دار داخل بازار نیز نباید استفاده نمایید. یکی از بهترین تمیز کننده های قسمت های شیشه ای اجاق گازها ترکیب خمیر دندان و محلول الکل می باشد.

نکته مهمی که در رابطه با تمیز کردن اجاق گازهای صفحه ای وجود دارد این است که باید پیش از شروع شست و شوی گاز از سرد بودن اجاق گاز اطمینان حاصل کنید و زمانی که اجاق گاز صفحه‌ ای شما داغ است به هیچ عنوان آن را تمیز نکنید. در صورتی که در هنگام داغ بودن صفحه آنرا تمیز کنید، ممکن است حالت شکستگی در صفحه شیشه‌ای به وجود آید.

4.      ژیگلورهای گاز را هرچند وقت یکبار تمیز کنید.

اجاق گاز صفحه‌ای دارای ژیگلورهایی هستند که به مرور و در اثر تمیز کردن گاز دچار گرفتگی می‌شوند که موجب کاهش شعله اجاق گاز می‌شوند. برای حل این مشکل می‌توانید نسبت به تمیز کردن ژیگلورها اقدام کنید.

برای اجاق گاز‌های صفحه‌ای بسیار مهم است که شیرگاز حتما در دسترس باشد تا یکی از مهمترین استانداردهای مورد نیاز برای نصب آن رعایت شده باشد.