قطعا همه ما با دیدن هودهای آشپزخانه به این پی میبریم که این لوازم دارای ظاهر متفاوتی می باشند. اما باید گفت در پشت ظاهر تمامی هودهای آشپزخانه، قطعات ساده و کوچک یکسانی وجود دارند که با اتصال به هم هودهای امروزی را تشکیل می دهند و همین موضوع موجب عیب یابی و تعمیرات سریع هودهای آشپزخانه می شود. برای عیب یابی هودهای آشپزخانه باید با قطعات مختلف این وسیله آشنا باشید. تا آخر این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی رایج ترین مشکلات هودهای آشپزخانه و قطعات تشکیل دهنده ی این وسیله بپردازیم.

هود های آشپزخانه از چه قطعاتی تشکیل شده اند؟

·         موتورموتور هود یکی از اصلی ‌ترین قسمت های هود آشپزخانه است که وظیفه ی آن، کشیدن بوهای ناشی از پخت و پز غذا و یا سایر عوامل و خارج کردن آن از طریق تهویه‌ ی آشپزخانه است.

·         چراغ هود: معمولا در هودهای آشپزخانه برندهای مختلف رنگ های مختلفی را در تولید لامپ هایشان بکار می ‌برند که همه ‌ی آنها به یک گیرنده ثابت شده ‌اند.

·         دکمه‌ ی کنترل: اگر بجای دکمه های کنترل، کلمه‌ی PCBرا شنیده‌ اید، تعجب نکنید. زیرا دکمه ی کنترل دستگاه به این نام نیز شناخته می شود. کلیدهای کنترل برای تنظیم لامپ‌ها و سرعت موتور هود آشپزخانه مورد استفاده  بکار می‌روند. امروزه مدل‌های پیشرفته کنترل از راه دور را به جای کلیدهای کنترل سنتی استفاده می‌کنند.اگر در هود شما مشکلی به وجود آمده است، شک نکنید که این مشکل در یکی از چهار قطعه ‌ی ذکر شده می‌باشد. بنابراین بهتر است یک نگاه عمیق به این قطعات داشته باشیم و آنها را بهتر و حرفه ای تر بشناسیم

چگونه موتور هود را تعمیر کنیم؟

در صورتی که پس از روشن کردن هود متوجه صداهای آزار دهنده دستگاه شده اید، ممکن است این مشکل به این دلیل باشد که موتور دستگاه در تلاش است تا پروانه یا فن را بپرخاند. در چنین وضعیتی چون فشار زیادی بر روی دستگاه ایجاد می شود، ممکن است موتور بسوزد. بهتر است آن را عوض کرده و یک موتور جدید را جایگزین آن کنید.

برای تعویض موتور هود ابتدا هود را خاموش کنید و برای دسترسی به سیم پروانه پوشش پروانه را در بیاورید. پیش از خارج کردن گیره ‌های نگهدارنده ‌ی موتور،  سیم‌ها را به دقت باز کنید و معکوس مراحل را با موتور جدید انجام دهید.

اطمینان حاصل کنید که بخش جدید توسط همان تولید کننده و به عنوان فن ساخته شده است ومدل آن نیز درست است؛ سپس کتابچه‌ی راهنما را بررسی کرده و به توصیه های نوشته شده در آن عمل کنید.

روش رفع صدای غیر عادی و لرزش هود آشپزخانه:

اگر هود آشپزخانه در هنگام کار کردن دچار لرزش و صداهای غیر عادی می‌شود به طور احتمال، یکی ازاجزای آن ایرادی پیدا کرده که باید نسبت به اصلاح آن اقدامات لازم را به عمل بیاورید.

بعد از خاموش کردن هود آشپزخانه ، اتصالات نگهدارنده‌ی پوشش را بررسی کنید. اگر احساس کردید که به طور کامل ایمن هستند و خطری شما را تهدید نمی‌کند آنهارا باز کنید و پوشش را در بیاورید و به دنبال قطعات خراب بگردید.به هنگام تعمیر و یا جایگزینی اجزای معیوب مطمئن شوید که پیچ آنهارا محکم بسته‌اید.

چرا هود آشپزخانه روشن نمی شود؟

اگر پس از فشردن دکمه، هود روشن نمی ‌شود، چند دلیل دارد که بهتر است آنها را بدانید. بررسی کنید که جریان در داخل هود قطع نشده باشد و یا قطعه‌ ی قطع کننده جریان از جای خود تکان نخورده باشد. اگر این اتفاق افتاده باشد، آن را به جای خود بازگردانید. در غیر این صورت، ممکن است فیوز منفجر شده باشد. که می بایست اقدام به تعویض آن کنید.

 

چرا چراغ هود روشن نمی شود؟

رفع این مشکل نسبتا ساده است و جزء شایع‌ترین مسائلی است که اکثر مردم در مورد هود آشپزخانه دارند که در هودهای ارزان قیمت نسبت به هودهای گران بیشتر دیده می‌شود. بیشتر مردم چراغ های هود خود را همیشه روشن می‌گذارند، کاری که اصلا نباید انجام دهند. زیرا این عامل یکی از اصلی ‌ترین دلیل خراب شدن لامپ ها است .

هنگامی که چراغ ها در سمت چپ قرار می‌گیرند می توانند اجزای پلاستیکی اطراف هود مانند گیرنده‌های لامپ و لوازم الکترونیکی را بیش از حد گرم کنند و موجب خسارت‌ های زیادی شوند. رفع این مشکل بسیار آسان است. به یاد داشته باشید که وقتی از چراغ های هود استفاده نمی کنید آنها را خاموش کنید.