همه ی ما با سرعت بالایی که مایکروویو ها در پخت و پز داریم آشنا هستیم و برای گرم کردن و پخت غذا معمولا از این دستگاه ها استفاده می کنیم. بسیاری از افراد معتقدند امواج مایکروویو ها بسیار مضر می باشند و ممکن است که سلامتی انسان ها را تهدید کند.  در ادامه با ما همراه باشید تا یک بار برای همیشه به این موضوع بپردازیم.

آیا اشعه ی مایکروویو ها به سلامتی آسیب وارد می کند؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، اجاق های مایکروفر (مایکروویو ) تشعشع الکترومغناطیسی تولید می کنند. با شنیدن نام اشعه ممکن است تا شما افکار منفی به سراغتان بیاید.با وجود این، باید بدانید که کلمه تابش ربطی به حوادث مرتبط با اشعه های دیگری ندارد بلکه اجاق های مایکروفر دارای اشعه غیر یونیزان است که شبیه به اشعه تلفن همراه شما می باشد با این تفاوت که این بسیار قوی تر است.به خاطر داشته باشید که نور نیز تابش الکترومغناطیسی است بنابر این واضح است که همه تابش بد نیست.

 

چگونه مایکروویو موجب پخت و گرم شدن غذا می شود؟

اکثر روش های پخت و پز مواد غذایی، ارزش مواد مغذی را کاهش می دهد.عوامل مهمی که موجب کاهش ارزش غذا می شود عبارتند از: درجه حرارت بالا، مدت زمان طولانی پخت و پز و استفاده از آب اضافی است. با توجه به این موضوع مایکروویو ها گزینه ی بهتری برای آشپزی به حساب می آید.  

چگونه مایکروویو ها تشکیل ترکیبات مضر را کاهش می دهد؟

یکی از مزایای مایکروویو این است که غذا به اندازه روش های دیگر پخت و پز مانند سرخ کردن گرم نمی شود.
معمولا، درجه حرارت بالاتر از 100 ° C که نقطه جوش آب است بالاتر نمی رود.با این حال، غذاهای چرب مانند گوشت می تواند گرمتر از آن نیز بشود.بیکن یکی از مواد غذایی است که اعتقاد بر این است که وقتی پخته شود ترکیبات مضر شکل می گیرد این ترکیبات نیتروسامین نامیده می شود و زمانی که در مواد غذایی بیش از حد گرم می شود نیتریت تشکیل می شود.با توجه به یک مطالعه، حرارت دادن بیکن در مایکروویو باعث حداقل تشکیل و نیتروزآمین نسبت به تمام روش های پخت و پز می شود.مطالعه دیگری نشان داد که مرغ میکروویو، هتروسیکلیک آمین بسیار کمتری ( یکی دیگر از ترکیب مضر ) نسبت به سرخ کردن ایجاد می کند.در انتها: مایکروویو یک راه خوبی برای به حداقل رساندن تشکیل ترکیبات مضر است که می تواند در هنگام پخت در حرارت بالا تشکیل شود.