اجاق گازها یکی از لوازم بسیار حساس می باشد که تمیز کردن آن دارای حساسیت بالایی می باشد. تمیز کردن اجاق گازها موجب افزایش طول عمر اجاق گاز صفحه ای می شود. برای تمیز کردن تمیز کردن صفحه اجاق گاز بهتر است طبق مراحل زیر پیش روید تا اجاق گاز صفحه ای شما دچار آسیب نشود:

·         ابتدا مقداری جوش‌شیرین و کمی آب داغ را مخلوط و به شکل خمیر در بیاورید و بر روی سطح اجاق گاز صفحه ای بزنید‌.

·         ۱۰ دقیقه بعد نصف استکان سرکه را بر روی سطح گاز اسپری کنید و اجازه دهید این مخلوط 2 الی 5 ساعت استراحت کند. به شما پیشنهاد می کنیم این مخلوط را شب بر روی اجاق گاز بریزید و صبح آن را با اسفنج نمناک تمیز کنید.

·         پس از گذشت چند ساعت حال نوبت این است که اجاق گاز صفحه ای را با اسکاچ و کمی مایع ظرفشویی تمیز کنید.

·         در مرحله آخر با یک دستمال پارچه‌ای و یا حوله سطح گاز را خشک کنید.

نکته: اگر با انجام روش بالا لکه‌های گاز کاملاً پاک نشدند، می‌توانید از لیموترش استفاده کنید. برای امتحان کردن این روش یک لیموترش را برش بزنید و آب آن را بر روی لکه ‌های اجاق گاز بریزید. سپس کمی جوش ‌شیرین بر روی لکه اضافه و چند دقیقه صبر کنید و پس از آن صفحه اجاق گاز را با یک پارچه مرطوب نرم پاک کنید.

روش تمیز کردن میله‌ها و شعله‌های اجاق گاز صفحه ای:

·         مقداری سرکه، مایع ظرفشویی و آب جوش را در ظرفی مخلوط کنید. میله‌ها و شعله‌های اجاق گاز را حدود ۲ الی ۳ ساعت در داخل ظرف بگذارید. این زمان برای نرم شدن و پاک کردن سریع چربی‌ها بسیار عالی است.

·         سپس با اسکاچ و یا سیم ظرفشویی چربی‌های میله و شعله‌های گاز را تمیز کنید و آب بکشید.

·         برای تمیز کردن سوراخ ‌های شعله گاز نیز میتوانید از مسواک زبر استفاده کنید. همچنین برای تمیز کردن دستگیره‌ها و بدنه اجاق گاز می‌توانید از صابون استفاده کنید. مخلوط صابون و آب گرم را به دستگیره‌ها و بدنه اجاق گاز بزنید و با اسکاچ آن‌ها را پاک کنید.اگر چربی‌ها پاک نشد از مخلوط سرکه و آب استفاده کنید. در آخر نیز با پارچه مرطوب اجاق گاز را پاک کنید.

روش تمیز کردن گاز رومیزی شیشه ای:

·         یکی از روش های بسیار موثر برای تمیز کردن اجاق گاز صفحه ای شیشه ای ، استفاده از سرکه، سیب‌زمینی و نوشابه است. برای این کار ابتدا تکه‌های سیب ‌زمینی را بر روی لکه‌های گاز رومیزی بمالید. سپس سرکه را بر روی آن بریزید و به مدت ۵ دقیقه صبر کنید.

·         حالا با دستمال صفحه گاز را پاک کنید و بعد نوشابه را بر روی گاز رومیزی بریزید. بعد از ۲۰ دقیقه با یک پارچه و یا حوله گاز رومیزی را تمیز کنید.

نکات مهم در تمیز کردن صفحه گاز

در هنگام تمیز کردن صفحه گاز ، مراقب باشید که مایع شستشو و آب وارد لوله‌های خروجی گاز نشود.

برای تمیز کردن اجاق گاز از مواد شیمیایی و سفیدکننده‌ها کمتر استفاده کنید. چون اگر این مواد کاملاً از صفحه گاز پاک نشوند ممکن است در هنگام طبخ غذا منجر به آسیب و دردسر شما شود.

توصیه می‌کنیم که در فواصل طولانی از این مواد شیمیایی برای تمیز کردن صفحه گاز استفاده کنید.
همچنین استفاده از مایع ظرفشویی و صابون بسیار کم خطر است.

اگر بعد از کثیف شدن اجاق گاز، آن را سریع تمیز کنید، لکه‌های چربی خیلی راحت‌تر پاک می‌شود. می‌توانید با یک دستمال مرطوب و کمی مایع ظرفشویی لکه‌ها را به‌راحتی پاک کنید.