در زندگی مدرن امروزی مایکروویو ها کاربرد زیادی دارند و توانسته اند جایگاه ویژه ای در آشپزخانه ها پیدا کرده اند. بسیاری از افراد از مایکرویو ها تنها برای گرم کردن غذا استفاده می کنند. اما باید گفت به کمک برنامه های پخت مایکروویو ها شما می توانید انواع خوراک ها را بپزید و کارهای مختلفی را با خرید مایکروویو انجام دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی  کلمات روی مایکروویو برندهای مختلف بپردازین و عملکرد هر یک از دکمه های روی پنل را برای شما توضیح دهیم.

معرفی برنامه های مایکروویوها:

·         دکمه Start/quickstart: شما می توانید به کمک این کلید پس از تنظیم برنامه پخت مورد نظر به شروع کار بپردازید.

·         Stop/cancle: به کمک این کلید شما می توانید به دلایل مختلف کلیه عملیات در حال انجام را متوقف کنید.

·         Microwave:این برنامه برای پخت سریع مواد غذایی و یا گرم کردن مواد غذایی در کمترین زمان کاربرد دارد. همچنین این برنامه بهترین انتخاب برای پخت سیب زمینی و سبزیجات در مدت زمان کوتاه با مصرف آب و روغن کم می باشد.

·         Defrosting: از این برنامه می توان برای یخ زدایی مواد غذایی استفاده نمود.

·         Auto defrost: به کمک این برنامه عملیات یخ زدایی با توجه به وزن غذا به صورت خودکار تنظیم میشود.

·         Auto reheat: عملکرد این دکمه روی پنل مایکروفر شباهت زیادی با auto defrost دارد و با ورود وزن غذا، مدت زمان و دمای مورد نظر برای گرم شدن آن تنظیم و برنامه اجرا می گردد.

·         Timemenu:  این کلید چرخان معمولا بر روی مایکروویو ها برای تنظیم و تعیین مدت زمان پخت غذا به صورت دستی مورد استفاده قرار می گیرد.

·         Vegetable steamer: از دیگر کلیدهای روی مایکروفر می توان به دکمه پخت و بخار پز شدن سبزیجات اشاره نمود.

·         Pizza function:در برخی از برندهای تولید کننده ی مایکروویو دکمه ای و برنامه مخصوص برای پخت پیتزا در نظر گرفته شده است که زمان و دمای مورد نیاز برای آن به صورت خودکار تنظیم می گردد.

·         Sensor cook:  یکی از دکمه های روی پنل مایکروویو که کاربرد زیادی دارد، تنظیم خودکار زمان پخت با توجه به وزن و نوع غذا می باشد که برای دستیابی به آن کافیست از دکمه sensor cook استفاده کنید.

·         Crisp:  یکی از دکمه های تعبیه شده که بر روی ماکروفر که کاربرد زیادی دارد، crisp می باشد. این دکمه روی پنل برای برشته شدن مواد غذایی مختلف از قبیل سیب زمینی کاربرد دارد

·         Fan over: برای پخش شدن هوای گرم در داخل مایکروویو و کمک به پخت سریعتر غذا می توان از این دکمه استفاده نمود. با استفاده از این قابلیت در واقع فضای داخلی مایکروفر شبیه به فرهای برقی خواهد شد.

·         Full grill: گریل کامل یکی دیگر از دکمه ها و برنامه های پخت بر روی مایکروویو می باشد که برای کبابی شدن غذا و برشته کردن کامل گوشت های ضخیم بدون سوختگی کاربرد دارد.

·         Convection: برای پخت غذاهای خمیری و همچنین خشک کردن میوه و نمونه های مشابه می توان به کمک این دکمه فضای داخلی مایکروفر را به فر برقی تبدیل نمود. با انتخاب این دکمه هوای داخل دستگاه گرم و خشک خواهد شد.

·         Upper heat: در صورت نیاز به حرارت دهی غذا از قسمت بالایی دستگاه می توان از دکمه upper heat استفاده نمود.