در آشپزخانه هود یکی از وسایل کاربردی می باشد که وظیفه ی خارج کردن بو و دود ناشی از آشپزی را دارد. خرید یک هود با کیفیت و حرفه ای برای افراد علاقه‌ مند به آشپزی ضروری است . نصب هود آشپزخانه یکی دیگر از موارد مهم در امر خرید هود آشپزخانه است. در ادامه با ما همراه باشید تا نصب هود آشپزخانه را به آسان ترین روش به شما آموزش دهیم.

مراحل نصب هود آشپزخانه:

1.      خرید هود مناسب آشپزخانه

انتخاب هود مناسب با بهترین قیمت هود آشپزخانه یکی از مهم ترین قسمت ها در زمینه خرید هود آشپزخانه است. خرید مناسب ترین هود آشپزخانه باید بر اساس میزان آشپزی شما و چگونگی ساختار آشپزخانه باشد. در صورتی که بالای اجاق گازتان فضای خالی دارید، می ‌توانید از هودهای دودکش ‌دار پیشرفته، جزیره‌ ایی یا دیواری استفاده کنید اما اگر اجاق گاز درست زیر کابینت قرار دارد، باید از هود زیرکابینتی استفاده کنید. در رابطه با نصب این دو مدل باید گفت نصب هودهای زیرکابینتی بسیار آسان‌ تر است چون بیشتر آن­ها برای خارج کردن هوا به بیرون به دودکش نیاز ندارند اما هودهایی که هوا را مجدداً به گردش درمی ­‌آورند نسبت به هودهایی که هوا را خارج می‌ کنند کارایی زیادی ندارند.

2.      رعایت نکات ایمنی

پیش از شروع نصب هود به شما پیشنهاد می کنیم موارد ایمنی را رعایت کنید. برای ایمن کردن محیط ابتدا برق آشپزخانه را قطع کنید و تابلوبرق را قفل کنید تا مطمئن شوید تازمانی که کارتان تمام نشده کسی جریان برق را وصل نمی‌کند. همچنین به شما پیشنهاد می کنیم در حین کار عینک ایمنی، دستکش و ماسک بپوشید.

3.      بررسی دودکش

پس از قطع برق حال نوبت این است که دودکش هود را بررسی کنید. همچنین اگر قصد دارید هود تخلیه‌ ای نصب کنید، از مناسب بودن دودکش و متناسب بودن هود با آن اطمینان حاصل کنید. هودهای زیرکابینتی معمولاً دارای دودکش بالای کابینت یا دودکش پشت دیوار هستند. همچنین اگر قصد دارید برای هودتان دودکش نصب کنید اطمینان حاصل کنید که انتهای دودکش به شیروانی یا مقابل دیوار ختم نمی‌شود. همه‌ی دودکش‌ها باید به خارج از خانه ختم شوند تا از گرم شدن فضای داخل یا خطر آتش‌سوزی احتمالی جلوگیری شود.

4.      قطع سیم های قدیمی

اگر هود قدیمی دارید پیش ز جای گذاری هود جدید باید آن را از جا بردارید. پس از قطع کردن برق، پنلی را که سیم‌های برق هود قدیمی‌ تان در آن قرار دارد را بازکنید و تمام سیم‌ها را قطع کنید. اگر هود زیرکابینتی دارید، پیچ‌هایی که آن را به کابینت بالایی وصل کرده است شل کنید، اما آنها را کاملاً باز نکنید. باید هود را از محل خارج کنید و زمانی که آن را کنار گذاشتید پیچ‌ها را از کابینت بازکنید.

5.      جای گذاری هود جدید

حال باید هود جدید را به‌ درستی جای گذاری و سپس آن را نصب کنید. هود جدید بسته به نوع هود و اجاق گاز تقریباً باید ۲۰ الی ۳۰ اینچ بالای سطح اجاق قرار گیرد. می ­توان آن را برای اجاق‌های برقی در مقایسه با اجاق‌های گازی کمی پایین ‌تر نصب کرد. برای بهترین نتیجه اطمینان حاصل کنید که هود کل ناحیه‌ی پخت‌وپز را، ۳ اینچ بیشتر از هر طرف، می‌پوشاند.

6.      اتصال سیم های هود جدید

هود جدید را نصب کنید. هود جدید را در محل نگه ‌دارید و سیم ‌ها را از دیوار به حفره‌ی کوچکی که در پشت هود است عبور دهید. از دیوار یک سیم سفید و یک سیم سیاه می‌آید. هود دارای دو سیم سیاه و دو سیم سفید است. با استفاده از رابط سیم، دو سیم سیاه ‌رنگ هود را به سیم سیاه‌رنگ دیوار و دو سیم سفید هود را به سیم سفید دیوار متصل کنید. سیم‌ها را مخفی کنید و کاور پنل را درجای خود قرار دهید، سپس هود را با استفاده از پیچ‌های توصیه‌شده توسط سازنده در محل ببندید. برق را وصل کنید و امتحان کنید که هود جدید به درستی کار می‌کند.